Fryser hästen?

Ja, det här eviga hysterit om täcken alltså! Min har enbart täcke på sig för att jag klippt bort pälsen. Och hon får ofta stå o lufta sig o sola på dagarna när jag mockar och så.

På ett av mina jobb har vi även ett inackorderingsstall, o där är det ettpar hästar som står i dubbla täcken, varav ett med helhals när det är typ 2+grader ute. Stackars häst tänker jag och undrar om den får gå ut över huvud taget när det nu har vart 10- några dagar... Ibland ser jag hästar med 3 täcken på sig och undrar, hur tänkte dom där!! Ett stalltäcke med ett utet-täcke över är väl ok, men tre stycken??!!

Feelia är klippt en gång, men har väldigt mycket päls ändå nu. Trots sin dåliga kondition håller hon värmen jättebra. Har inte sett henne frysa en enda gång än så länge. Hon får grovfoder så att hon kan hålla värmen!!!står med ett 200grams täcke, funkar alldeless utmärkt!
De dagarna det var 10-15 minus ute dygnet runt fick hon ha på rig ett 400grams vintertäcke, men det var bara 2 nätter o en dag, och det var i absolut varmaste laget.

en intressant arickel om hästen och hur den håller temperaturen: http://www.capactiva.se/artiklar/tacke.htm
Samma artickel har även publicerats på hipsons hemsida.

Nu ska jag gosa ner mig i soffa nemd katten DET händer inte ofta det!! Hon är väl inne i 10 min o äter sådär 3ggr/veckan i vanliga fall.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0