Otursfågel

Ja, vi gör väl ett nytt försök till ett inlägg med tanke på att det bara var rubriken som publicerades i det förra....
 
När jag kom ut till min lilla häst i hagen efter lunch idag hittade jag ett ganska rejält sår på ena underarmen, med en stor reva i huden ovanför. Det såg nästan ut som ett ingångshål efter en pinne eller nått. Det droppade fortfarande blod om det så det verkade vara ganska nygjort.
 
Efter att ha spolat med kallt vatten i 20 min hade såret slutat blöda occh dragit ihop sig lite. Det såg inte längre ut som en 1-2 dl lång sårficka under huden, men det var fortfarande svårt att bedömma sårets omfattning. Min ordinarie veterinär var såklart sjukskriven så det fick bli distriktarn. Vilket för omväxlings skull blev en ganska trevlig upplevelse. Hon lyssnade och tog till sig av vad jag hade att säga om hästen (istället för att bara vifta bort dessa saker som om jag skulle hitta på dom, som tyvärr många hästveterinärer verkar göra.....). jag förklarade att hon är omöjlig att ställa på boxvila då hon går upp i atomer om hon ska stå inne själv, att hon svullnar upp väldigt lätt vid skador, att sår läker väldigt långsamt och oftast bildar ganska mycket svallkött, samt att hon lätt får infektioner vid sårskador.
 
Hon ansåg att det bästa var att inte sy så att jag lätt kan spola rent såret varje dag och hålla efter svallköttet om(när) det kommer. Hon tyckte också det var jättebra om Feelia kunde fortsätta gå ute dygnet runt så hon rör på sig och inte står still och svullnar allt för mycket. 
På dagarna ska jag stryka på socatyl salva för att hålla flugorna borta. Och hon ska äta metacam och hipotrim i 4 resp 5 dagar för att förhindra infektion. Om hon inte får diarre för då kunde hon lika gärna klara sig utan medicinen tyckte hon.
 
Idag fick hon lite smärtstillande intravenöst och en omgåg pencillin intramuskulärt.
 
Så nu håller vi tummarna för att detta läker fint. Hon var väldigt snäll att tvätta rent nu ikväll iallafall. Dock tyckte jag det såg ut som en ficka under huden i alla fall när jag spolade med koksalt, fastän veterinären påtade runt åt alla håll i såret för att leta efter just det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0