aaaahh...!!

Nu är den här igen, Julen. 
Imorgon förmiddag styr vi kosan upp mot hemmatrakterna och det ska bli sååå skönt att vila upp sig. Det är julen för oss i vår familj, en chans att vila upp sig. 
 
När vi var små åkte vi alltid till farmor på jullunch och öppnade klappar. Tror bestämt vi kollade på kalle anka där också. På eftermiddagen/kvällen kom alla kusinerna och mormor hem till oss. Jag är ju uppvuxen i mammas föräldrarhem så det var väl naturligt att alla syskonen och mormor ville samlas hos oss. Tomten kom så klart och VET NI: Inte förens i somras fick jag reda på vem tomten var!! Mamma och pappa har alltid vääägrat att berätta det. Vi har han på kort, men jag har aldrig lyckats lista ut vem det var! Han hade ett gamalt "äkta" lösskägg i lin eller tagel, runda glasögon och "riktiga" tomtekläder, dvs inte bara knallröda köpekläder. Och fram tills i somras har jag aldrig kunnat lista ut vem det har varit. 
Jag har funderat på om det kunde vara han många gånger, men tanken har aldrig stannas hos honom, utan snarare gått vidare till min äldsta morbror. Grejen är den att han slutade tomta hos oss inann vi blev så stora att vi kunde lista ut vem han var. Vi minns honom bara som den riktiga tomten och har honom på kort. 
 
Men såhär i efterhand kanske man har varit ltie korkad. Varje år har pappa fått en wiskey eller liknande från "tomten i källaråsen" så han la ju ut ledtrådar den där gubben. Förövligt den roligaste gubben jag någonsin träffat på. Han är gift med min mammas kusin. När vi var där när vi var små ritade han alltid roliga gubbar åt oss minns jag. Och vi fick alltid glass och bullar. När jag var liten såg jag honom lite som en morfar eftersom jag aldrig träffat min egen
I somras bestämde vi oss iallafall för att åka och hälsa på i källaråsen för jag har inte varit där på säkert 10 år trots att det alltid har varit kul att åka dit. Och då kom vi in på nått och han avslöjade att det var han som var tomten. 
Det kändes faktiskt både lite ledsamt och vemodigt att få reda på det. Jag hade gärna åldrats med ett litet uns mystik runt tomten. Givetvis har jag aldrig trott att det var TOMTEN, men det har alltid varit lite spännande att inte veta VEM det var. 
 
När vi blev lite större började vi fira jularna själva med farmor hemma hos oss. Våra kusiner är många år äldre än oss så de sluta komma för att träffa tomten ;) I samma veva började både mamma och pappa jobba ganska mycket. 
Det fanns sällan en massa pengar över så klapparna bestod oftast av kläder och annat bra och ha. Givetvis fick vi något tv-spel ibland med. 
I denna veva började julen handla om att vila upp sig. Jag hade det tufft i skolan och var i stallet nästan varje dag. Pappa jobbade borta mycket på diverse byggen och mamma jobbade långa dagar när hon gick in som butikschef. Nicke vet jag inte riktigt vad han gjorde under dessa åren... Julhelgen gick ut på att vara inne i värmen så mycket som möjligt. Elda i vedspisen och hålla stugan varm och skön hela dagarna. Det enda vi jgorde var att gå ut o hämta ved. Vi åt en massa mat, glodde på TV och umgicks. Detta är en tredition vi håller hårt vid. På julen varvar vi ner. vi sitter i myskläder och käkar en massa mat o glor på TV. Och det kan inte bli bättre!! Bror tror jag tycker det är lite långtråkigt, men då får han väl tycka det då!! Jag är så glad över min gamilj att han får stå ut med att vara hemma när jag kommer hem. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0