Bästa Hästen

Ja, hon är då en pärla i tillvaron. 
Inte ville hon gå in tidigt idag inte bara för att ösregnet ven på tvären och det blåste halv storm. Lillskruttan stod lugnt o pillade med gamla löv i andra änden av hagen när de andra gick in en efter en. 
 
Och varför ska de promt in när det är dåligt väder egentligen?? Anledningen till att vi tog in tidigare idag var för att många blir svårhanterliga när det är ruggigt väder och det går långt mellan utfodringarna. Inget konstigt med det tycker jag (snarare högst normalt då de behöver mer energi för att hålla värmen) då är det bättre att ta in lite tidigare och allt går lugnt och stilla.
 
MEN, jag har tänkt lite på det där med att många säger "ååh, min häst vill komma in och torka i stallet" osv så fort det regnat kraftigt. TROR folk verkligen att det ÄR så?? På riktigt?? Att hästarna vill komma in för att de ogillar regnet... jag har svårt att ta till mig denna tanken som enda anladningen till att de har bråttom in de dagarna det är ruskigt väder!!
En häst håller värmen genom att äta grovfoder och att röra på sig. En häst som inte har någon fri tillgång till grovfoder i hagen (det måste inte nödvändigtsvis vara en hösilagebal nertryckt i leran, det kan vara gräs/sly/halmbädd om man har ligghall också, ja you name it...) vill såklart in till stallet där den vet att maten finns där inne och den känner sig kylig. Den vet ju att den ska äta för att hålla värmen. 
 
Så tror jag på fullaste allvar att det ligger till. Om det regnar går det åt mer energi till att hålla värmen, dvs hästarna blir hungriga mycket fortare. Har de då inget att äta ute i hagen vill de såklart in till maten så fort som möjligt. 
 
Jag tror inte att de vill komma in för att bli torra.
 
En oklippt ponny klarar sig finfint ute i de flesta väderlekar. Speciellt om de bara går ute några timmar om dagen! Pälsen bildar en luftspalt så att kroppen håller sig varm och go. Tänk er en kall men solig vinderdag runt sådär 15-20 minusgrader. Då är pälsen utfluffad rejält. Lägger man då på ett tex. ofodrat regntäcke "för att den inte ska frysa" så kommer den garanterat att frysa. Relatera till våra egna vinterkläder: vad skiljer vinterjackan från en tunn vårjacka?? JO, de har en luftspallt mellan det glansiga innerfodret och det rejälare yttertyget. Ju bredare luftspalt desto varmare!
Om en (oklippt) häst fryser anser jag att den har fått för lite grofoder och/eller för liten yta att röra sig på!! 
Det samma gäller kalla vinternätter för dom som har hästen i kallstall. Öka på grovfodergivan istället för att lägga på ett tjockare täcke, det är ett mycket hälsosammare alternativ för hästen: den får mer att pyssla med och håller igång magen och huvudet. För vet ni, hästar sover inte 8 timmar i sträck bara för att vi släcker lampan och går därifrån! De sover en sådär 3-4 timmar på ett dygn. Uppdelat i en sådär 6-7 omgångar!! 
 
Annat är det om man har en häst som står i sjukhage tycker jag, där den inte kan röra sig fritt eller söka skydd tillsammans med andra hästar. Då fryser de säkert vid dåligt väder och behöver komma in, om de inte har något att äta på. det vet man ju själv hur snabbt man fryser om man står stilla ute, tex väntar på en buss som alltid är sen. får man bara rör alite på sig kommer kroppen snabbt igång och man kan så småningom börja plocka av sig lite kläder. Och man behöver inte ens anstränga sig mycket!!
 
Näe, hästar är hästar och låt dom få förbli så hästiga som möjligt!! 
Tyvärr är jag en sån som fullkomligt äääääälskar att ha en skitig box att åka och mocka varje dag!! Vet inte hur jag ska överleva den dagen vi flyttar till egen gård och kanske har så pass mycket mark att den håller för utevistelse för hästarna dygnet runt ;) 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0