En "just for fun" period

Ja, det är väl vad vi har just nu, hästen och jag.
Jag upplever henne som lite "höstdeprimerad". In tidigt, mörkt ute = ridhus osv. Hon känns uttråkad och olycklig :(  
Det är väl egentligen inte mörkret som har vart problemet utan snarare hennes fobi för älgflugor som gjort att vi metadels hållit oss inne i höst. Och ridbanan har varit för blöt att rida på de flesta dagarna. OCH så blir jag så fruktansvärt åksjuk av att rida på henne i mörkret. Nog för att min åksjuka blivit värre med åren men jag tror det beror till stor del på att hon är så mörk att jag inte ser henne under mig. Bosco var jag ute och red på i beckmörker ofta, men hans vita hals lös ju upp framför en så det gick bättre. 
Kan även tillägga att jag numera blir åksjuk av att någon bär på mig om jag blundar....
 
Så, vår vecka har bestått av "kul" grejer utan några direkta krav.
I lördags gick hon ett gymkhanapass med husse, men stor vikt på att göra snabba accelerationer och få igång lite mera go i henne. På slutet var ångloket igång i sitt gamla jag. 
I söndags lekte vi över en 2studs på medellinjen med "höga" kryss för att jobba på rakriktning och att hon ska trycka ifrån jämt på båda bak. På slutet kom hon igång fint och bar sig väl i svängarna. och hon kunde vänta på mig någolunda efter hindren. I måndags red vi ett lätt pass på utebanan som var sådär lagomt skorpig. Det gick fint att rida upp ett spår på de flesta ställen, men där den var för blöt förblev den hård. Red en stor fyrkant innanför spåret och jobbade på att hålla henne rak och att rida samma väg varv på varv. Nyttigare än vad man tror och man märker tydligt när det bär av åt nått håll när underlaget runtomkting är fruset. Sedan red vi ut= PIGGALOTTA <3 . 
Igår fick hon vila och idag hade jag tänkt jobba bommar på ridbanan, men den hade tinat så mycket att den blivit vattning. det blev till att skritta fram ute tillsammans med en sjukt överladdad pååni och sen in o galopp jobba i sådär 15 min i helt fri form på hängande tygel. mkt tempoväxlingar. Sedan satte jag mig ner och plockade upp henne och hon kändes fin i båda varven och bar sig hyfsat. Lång skittpaus efter det för att coatcha karn på den vita faran som vilat i 3 dagar. Sen la jag in lite dressyrjobb i skritten. Hon blev riktigt fin på slutet! 
 
I morgon blir det markarbete: två bommar innanför spåret på långsidan. känns ganska tråkigt men är väldigt nyttigt när man väl kommer igång. mer behövs det inte för oss på ett pass. jag kommer inte lägga ribban så högt utan jobba med min sits, vägarna och att hitta ett jämt tempo där hon inte drar iväg fram till bommarna och jag kan lätta på handen och vänta. När det går bra att rida rakt över bommarna utan byten, avbrott eller rusningar kommer jag att lägga in volter. En på mitten, en över varje bom eller alla 3 beror lite på hur hon känns. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0