lite trist men jag ska väl inte klaga

jag sitter och tänker på det där med att åka kommunalt... det är ju jättebra att den möjligheten finns och här nere fungerar det ju faktiskt att åka kommunalt. Det går bussar och tåg en gång i timmen åt båda håll hela dagarna. Hemma gick det en åt varje håll kl 7 och hem igen vid 17. Sen kunde man ringa in och beställa en tur vid 9 om man ville, men det var inte alltid den kom och inte heller alltid som den väntade med att åka till utsatt avgångstid.
 
Och som alla vet är det ganska ofta som det krånglar att åka kommunalt. Och har man en tenta eller en obligatorisk laboration att utföra så MÅSTE man komma fram i tid, annars får man ju för sjutton inte komma in!!
 
Kan jag inte ta bilen in till tentor ser jag till att tim skjutsar mig till tågstationen och stannar kvar tills tåget kommer och går. Det har hänt åtminstone två gånger att han fått skjutsa mig in till stan. För även om det går en buss samma tid som tåget så hinner jag inte fram i tid med den!! 
 
dessutom är det ibland ganska obekvämt att åka kommunalt. Nu har de iallafall satt in ett extra långt tåg så att man slipper stå hela vägen. Fatta vad åksjuk jag blir då lixom!!! 
 
Just åksjukan är en väldigt jobbig grej. På morgonen går det oftast bra, men inte alltid. Bussen är värst. och spårvagnen. tåget går bra om bussen/spårvagnen innan gått bra. 
 
Hem är det värre. Man är lite hungrig och så ska bussen ibland in på en såndär vändficka och plocka upp folk. fyyyyy fan vad plågsamma de 13 minutrarna på bussen kan vara!! Väl henna känner man sig jättedålig och orkar definitivt inte ta tag i varken plugg eller matlagning den närmaste timmel. Vissa schauförer kan ju inte höra heller gas och släpp HELA tiden. Dessa vill man gå fram o spy i nacken på!!! 
 
Ett annat fenomen som enkelt framkallar åksjuka (och i värsta fall kaskadspya) är alla som sitter och luktar snusk. De som STIIIINKER vitlök eller något annat matrelat äckelpäckel. För att inte tala om alla vidriga rökare!!! URK!!
 
Näe tacka vet jag bilen! det är varmt och skönt, inga byten i regn och snålblåst med försenade tåg, ingen som stör eller äcklar en och jag blir inte åksjuk!! Sen går det dessutom mycket snabbare!! Hinner tex. hem 10 minuter innan tåget ens lämnat centralen på eftermiddagarna! Och som alla vet är tid mycket dyrbart i mitt kaotiska liv. 
Vanliga människor kan ju faktiskt plugga på tåget/bussen/spårvagnen men det kan ju inte jag (får vara glad om jag tar mig fram utan att bli åksjuk ändå) så den tid det tar till och från skolan är helt bortslösad. jag får lixom inget gjort; det är inte avkopplande, mysigt eller roligt. Det är bara tid som rinner iväg och som gör mig stressad!
 
Idag tog jag bilen in för jag behövde köpa lite halm och så hade jag bara två föreläsningar. mkt bättre att åka in idag då när jag ändå skulle in till skolan istället för att behöva göra det imorgon. 
 
Nu blir det några timmars plugg om fettsyror och hur kroppen bryter ner och bygger upp dessa sedan ska jag rida!!! Hästen har tagit det lite lugnt denna veckan. Ridit några lätta pass barbacka bara. Ikväll står det trav och galoppbommar på schemat. Övningen jag beskrev sist blev aldrig av av någon anledning. Kommer inte lägga så mycket focus på formen, men funderar på om jag inte ska rida på graman eller "halsförlängre" då hon lätt blir springig över bommarna. Hon sänker ryggen och skjuer ifrån istället för att höja den, bära upp, och trampa inunder sig. Jag vet att detta inte korrigeras av en hjälptygel, men med gramanen kan jag få henne att behålla samma tempo över iallafall och då brukar det lösa sig av sig självt eftersom hon måste trampa på lite bättre när hon inte kan springa ifrån. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0