Presentation av "Pannyn"

 
Tjaa, det känns som att det är dax för en liten presentation av ponnyn i familjen, Den vita faran ;) Antagligen kan mina stadiga 3-5 besökare redan allt om denna manick, men det kommer lite bilder ändå ;)
 
Moonlight är en dansk import och snart 14 år gammal (och mitt vrålåk blir 11 shitmajgadd vad tiden springer iväg, dax att leverera lite nästa år kanske. BAM hoppa bana på 1 meter får bli målet för 2014. lagomt realistiskt o jag har mycket tid på mig. ja inte på tävling alltså utan hemma!). Tim köpte henne i Maj 2012 och då hade hon varit i sverige ett halvår tror jag och påbörjat gymkhana. Innan dess är det ingen som vet vad hon har gjort riktigt, men vi är ganska så säkra på att hon gått ponnygalopp tidigare i livet med tanke på hur hon är musklad/byggd och sitt psyke. 
Hon har antagligen haft det ganska tufft, Hon intar alltid "försvarsställning"  när man kommer in i boxen tillexempel och är livrädd för ridspön. Longerpisk funkar fint vid longering, men dressyr/hoppspö går INTE i ridningen. Dessutom har hon många konstiga ärr här och var. ett stort på manken, en gammal trådskada på ett bakben där hon är helt hårlös + ett framknä som inte heller har någon päls på. och jordens största överben på ett framben!.
 
Tim har laggt ner ett enormt jobb på henne i dressyren, vilket börjar ge riktigt bra resultat (när hon har en bra dag...STO delux)
Tackvare den minimala blödningen hon fick i gaffelbandet på betet förra sommarn så har hon blivit riktigt fin. Skrittjobb i 6 veckor gjorde susen. dessutom behövdes den extratiden när det gäller utbildningen. Den hästen kan aldrig ha varit skoladd för hon förstod verkligen inte vad man ville ha ut utav henne om det inte var att springa fort. Tänk er att börja utbilda en outbildad galoppör på 12-13 år med världens största bakdel, extremt dåliga hasvinklar OCH en underhals utan dess like. ALLA muskler satt på fel ställe!
 
 
Moonlight är precis som jag och kanske är det därför Timpa fastnat för oss båda. Hon ser ofta sur eller ointresserad ut. När man håller på med henne skiftar hon humör en sådär 200 gånger i minuten typ eldsprutande drake med huggtänder vs sagodjur gjort av sockervadd. Men om man hittar rätt knappar att pilla och klia på blir hon genast snäll och kliar tillbaka (rejäla tag givetvis). 
 
Och givetvis kretsar allt i hela världen kring henne. 
Hemma går hon under smeknamnet Krångel och Bök AB. Eller Shitnose Piggface.
 
Men hon är okomplicerad i all hantering. STENCOOL på tävling, står snällt o väntar på transporten. Snäll att klippa, kan stå inne själv och allt tänkbart. När man rider ut själv kan hon vara lite tittig och hon sticker gärna när man ska galoppera. Husse står för all utomhusmotion alltså ;)
 
Jag jobbar henne mest från marken, här kommer en film på henne när jag skulle tömköra en dag (i vårt vanliga ridhus). Hade skrittat fram och börjat jobba över travbommarna när hon helt plötsligt får syn på sig själv i spegeln... det här är alltså det ridhuset hon ridits i de senaste 20 månaderna, haha! "klädde av henne" så hon fick härja fritt istället för o trassla in sig i tömmarna ;)
 
Hon är väldigt rolig att jobba med från marken, där jobbar hon på superdbra oftast! Och jag känner att det även är väldigt nyttigt för mig att rida denna sortens häst. Pigg och het men samtidigt krävs det lite ben och en ytterst mjuk hand!! Precis vad jag behöver träna på alltså, så fort jag blir hängandes i henne går det i 290 knyck!
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Tim

:D

Svar: Vår lilla Panny; nu med egen namnskyllt och allt <3
Lina Karlstad

2013-12-27 @ 21:05:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0