Tankar man inte får lov att dela med sig av!

Tjaaa, vad ska man säga. För en tid sedan började jag lyssna på P1 (pensionärvarning, jag vet. Det i samband med att jag trott Brian Molko var död och att placebo splittrats i mitten på 00-talet talar inte till min fördel när det gäller coolhetsgrad...). men iallafall, Oftast pratar de om intressanta saker men framförallt spelar de inte en massa hjärndöd musik eller sänder reklam 90% av tiden. Men nu den senaste tiden har det verkligen spårat ur. ALLT de pratar om är att det är sååå synd om kvinnor och att det är sååå synd om invandrare. 
 
Som idag gnällde de över att 7 av 10 ledande tidnings-journalister i dalarna (just det, i dalarna... det måste finnas mycket spännande att skriva om där) var män... och att alla hade svenska namn....jaha... lixom!! 
Det finns inte mycket som jag hatar mer än könskvotering eller vad det nu heter, när folk anser att det ska finnas lika många män som kvinnor på olika arbetsplatser och uppdragsposter. det samma gäller kvotering för svensk/utländs härkomst.
 
Jag förstår att män ibland ses som mer attraktiva på arbetsmarknaden för om sanningen ska fram så har jag oftare mått psykiskt dåligt när jag haft kvinliga arbetskollegor med småbarn. Detta fenomen har upprepats flertalet gånger under mitt arbetsliv. Det var en ständig oro över om de skulle dyka upp eller inte. Eller skulle barnet vara sjukt? IGEN. Skulle jag bli själv i morgon igen (dvs jobba dubbelt så hårt(för samma lön) OCH ha dubbelt så många lektioner? Det hårda arbetet och långa arbetstiderna  var inte det i sig som var påfrestande utan mer OM det skulle ske idag eller imorgon. För det kan jag lova att det var inget ovanligt att telefonen burrade på förmiddagen om att ungen var hemma från dagis osv. Och gubben då? Näe han jobbade ju så han kan ju inte vara hemma.... även om han slutade kl 17 och jag fick jobba tills kl 22 när alla lektioner i ett oftast kallt ridhus och kvällsfodring av 25 hästar var avklarat. O då säger alla ni som vägrar raka armhålorna att "då ligger ju felet i synen på männen i arbetet o det där med olika löner" och bla bla bla. Givetvis anser jag att samma arbetsuppgifter ska ge samma lön!! End of diskusion!
 
Vad jag däremot anser vara ALLVARLIGT fel är könskvotering eller vad det nu heter. Att det promt ska finnas lika många män som kvinnor på en post. Ta tex intagningskraven till polisutbildningen; de har sänkts för att kunna matcha den intagning av kvinnor som önskas. För det finns inte tillräckligt många kvinnor som söker OCH uppfyller de gamla kraven! det finns män som blir nekade trots goda kvalifikationen enbart för att de har snopp eller ett svenskt namn... Staten vill ha in invandrare och kvinnor för att det ska se bra ut på pappret. Jag säger såhär: må bäste man/kvinna vinna istället!! De ska givetvis ställas inför samma urmaningar. De som anses bäst lämpade vinner!! (Lena, jag hoppas inte att du läser detta, för jag vet att du kommer bli en bra polis! Du är ju inte där pga "daddyissues" eller för att hävda dig. Och jag tror inte det finns någon risk att du går bananas med pistolen i en trängd situation heller bara för att du "känner dig hotad" snabbare än en snubbe i allvarliga situationer) 
End of diskusion även där för miin del! 
 
Jag tycker inte att man ska ha förtur på jobb pga sitt namn heller för den delen. Oavsett om det är svenskt eller utländskt!! MEN; vi bor i SVERIGE och det kommer antagligen (förhoppningsvis) alltid att vara mest svenska namn som existerar i vårt samhälle. Nog för att det kan vara väldigt underhållande (och skrämmande) att sitta på en spårvagn och lyssna på de invandrare som sitter och skryter om hur mycket bidrag de lyckas få eller vilken strategi de har tänkt utnytja för att slippa jobba, så vill jag inte att 50% av befolkningen ska göra det! (och jaa det finns säkert jättemånga svenskar som gör det samma, de är för lata för att arbeta så de lever på akassa och sosialbidrag(och barnbidragen såklart) sedan dricker de coca cola och röker upp pengarna i ett par gamla foppatofflor och trasiga gamla mjukisbyxor. Det som blir över lägger de på sin gammla rollade volvo och nån avdankad travare/islandshäst som de antingen lyckats bli ägare på (S T A T U S !) eller som de hjälper till med ibland)
 
Jag är inte någon rasist (jag ogillar alla människor lika mycket ;) ) men jag tycker det är dax att sätta ner foten nu! Det hela börjar bli löjligt och det har gått till en väldig överdrift. Vi kan ju knappt ta om hand om alla som redan bor i sverige!!! Och det där med luciatåg utan pepparkakor och tomtens verkstad utan den glada negerdockan, vad fan är det??! 
 
Jag tycker istället vi ska börja ta hand om OSS. Ta hand om och lyfta fram alla som redan bor i sverige, oavsett hudfärg, det är inte det som är grejen!!  varför ska inte jag få gå till tandläkarn gratis för, som är född och uppvuxen här. Jag som jobbar och betalar skatt, som har föräldrar och mor/farföräldrar som gör eller gjort det samma? Jag skiter i hur folk ser ut och vart de kommer ifrån!!
 
Vi ska även förbättra sjukvård, äldreomsorg och skolor anser jag. Vi måte ta hand om oss själva innan vi kan hjälpa fler!!
 
Och ska man bo i sverige så ska man givetvis uppföra sig också. Visa hänsyn och "ta sedan dit man kommer". jag säger inte att man måste konvertera till kristendom och börja gå i kyrkan varje söndag. Jag är inte heller kristen. jag säger att de lagar och regler som finns i sverige (och större delen av världen) ska följas. Man misshandlar/mördar inte sin dotter/brorsdotter/syster för att hon blir förälskad i fel person, till exempel. 
 
Hörde om ett fall på favoritprogrammet veckans brott där något liknande hänt, fast brottet var utövat av släktingar i deras hemland när tjejen var och hälsade på i deras hemland. Först blev gärningsmannen häktad, men sedan kunde tydligen obduktionen visa på avsaknad av mödomshinna (!!) och i och med detta kunde de fastställa att kvinnan i fråga hade haft sex. Då blev gubben i fråga frigiven för tjejen hade ju faktiskt skämt ut dom och deras heder..... 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Mamma

BRA SKRIVET LINA!! Du är så klok så :) puss på re!

2013-12-17 @ 22:29:19
Malla ska det stå för tusan

:D

2013-12-17 @ 22:30:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0