Vetenskap vs tradition, mer tankar och funderingar!

Ja, vetenskap vs tradition/vana/mode - varför ska det vara så förbannat svårt egentligen??
 
Det finns SÅ mycket denna frågeställning passar in på. Mycket som jag själv gör också för den delen. 
 
Jag äter tex. mycket godis och dricker mycket läsk trots att jag vet att det inte alls är hälsosamt. 
 
Folk röker trots alla vetenskapliga studier som talar om alla risker och hur farligt det är. 
 
Fram till skrivande stund har jag funderat på alla åtskilliga moment inom hästvärlden som faller under denna kategori, men nu när jag tänker efter så beror det nog inte alls tradition. Snarare något slags mode. Hästar för bara sådär 40-50 år sedan var säkert bra mycket mer häst än vad våra är idag. 
 
Jag säger inte att allt det vi gör med hästarna är fel eller onödigt, men lets face it; alla vi rider inte på grand prix nivå!!!
Vi på hobbynivån måste få lov att vara där utan att bli "tittade snett" på! Våra hästar kan få vara just hästar för det gör ingen ting att de blir lite runda på sommarn, eller att de tappar lite kondition under vintern. Så länge de får må bra och vara hästar är vi nöjda. De behöver inte stå på stall 20 timmar/dygn, de behöver inte sola solarium innan ridning eller åka och simma en gång i månaden. De behöver inte tryckas i tonvis av en massa kraftfoder av diverse slag. 
 
Våra hästar får inget krafrfoder alls just nu. Och det beror inte på att vi är snåla, lata eller korkade. Våra hästar arbetas inte!! Våra hästar rids ca en timma om dagen i alla gångarter. Ibland blir de lite svettiga ibland inte.
De klarar sig gott och väl på grovfoder. Tappar de musker saknas det protein, då ger vi lucernhack (dvs grovfoder).
 
 
Lite betfor till kvällen får de alltid för att "skölja ner" mineralerna samt för att hålla mikroorganismerna i grovtarmen glada (de som tillverkar b-vitamin ni vet)
 
Och på tal om att snurra in på det där med b-vitamin igen så ska jag spinna vidare på det:
Först måste jag säga att jag älskar min utbildning och jag önskar att alla kunde få chansen att lära sig hur saker och ting fungerar på molekylnivå. Oh boy vad folk skulle spara pengar om inte allat!
 
Vi tar b-vitamin som folk anser ger blankare och finare hårrem. Många anser start att de minsann visst ser en markant skillnad efter användandet av b-vitamintillskott! Ochdet gör de säkert, här kommer min teori/förklaring till varför: B-vitamin tillverkas i hästens mage och är en vattenlöslig vitamin. Det betyder alltså att skulle du blanda den i vatten så löses den upp och stannar kvar där, för det är där den trivs bäst (mycket förenklat beskrivet då ;) ). B-vitamin som ges som tillskott är alltså inte löst i vatten utan något organiskt, någon slags olja tippar jag på om man tänker på konsistensen på det där vanilgaste gula tillskottet. Och oljor innehåller energi. Energi krävs inte bara för att hästen ska orka jobba utan även för att få kroppen ska orka jobba dvs för att b.la. producera stark och glänsande päls! 
 
Är hästen matt och tråkig i hårremmen så ge den lite matolja. misstänks b-vitaminbrist så ge den mer/bättre grovfoder eller uppsök veterinär!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0