Det där med häst

Ja, det finns inget underbarare tycker jag. Det är min hobby, min livsstil och min identinet (eller rättare sagt, vår. hobby, vår livsstil och vår identitet). Det ska bli kul att se hur det blir att inte jobba med hästar längre. Nu blir det ju ändå några dagar i veckan, men sen då?
 
Nu på sommaren är det såklart som allra bäst. Jag älskar att spendera tid med hästen och jag kan inte för fem öre förstå mig på dom som kör ut sina hästar på bete och sedan tar semester från hästarna hela sommaren!! Det är ju NU man har chans att njuta av tiden tillsammans med sin häst. Resterande delen av året går man där med ständigt dåligt samvete för att man inte räcker till. Man borde ha gosat längre, pustat tränset, lindat upp lindorna, ridit längre, gjort snyggt i skåpet osv osv. Alltid känner man sig lite otillräcklig när man är i stallet för att resten av vardagen tar tid. Haha, o då har jag bara en häst att hinna med!! ;)

Näe, tacka vet ja sommarn, när man har tid för sitt älskade djur!! För varför ska man ha en häst om man bara går o längtar till sommarbetet så att man kan "bli av med den"??
Hade det enbart handlat om vad som är bäst för mig hade jag nog valt att ha feelia uppstallad året runt. Att få lov att komma dit o mocka o fixa höpåsar mm varje dag. Men nu är det inte mig det handalr om. Feelia mår så gott av att få gå ute dygnet runt. Visst, hon blir lite tjock, men oj vad fin hon har varit i ridningen sedan betessläppet, trots gräsmagen.
 
Jag kan inte säga att jag någonsin har varit egoistisk mot mina hästar, men nu den senare tiden har jag inte orkat att klamra mig fast vid mallen för dagens ridsport längre. Det Feelia gillar är ok helt enkelt, så länge hon inte tar skada av det. Det spelar lixom ingen roll att det inte är ett dressyrpass med vitt schabrak och benlindor. Gillar hon gymkhana får hon va med o leka gymkhana ibland, det är inget mer med det!
 
Eftersom jag dessutom har svårt att hinna med henne alla dagar på vinterhalvåret är det inte mer än rätt att Tim som åker på att rida henne får välja lite vad han vill göra. Sålänge hon tycker det är kul. (och tro mig, gymkhana är uppskattat ;) )

Nu har det dessutom kommit upp ett nytt intresse i familjen, vilket faktiskt var min idé: Tornerspel! Tim har alltid sagt att han ska börja med det när han blir för gammal för gymkhanan. Nu var vi på tornerspel för ett par veckor sedan och jag föreslog att han kunde ju alltid göra det med Feelia ;)
 
Som sagt, man kan sitta på sina höga hästar, eller så kan man gå en annan väg!
Så länge Feelia tycker det är kul och hon mår bra av det så är jag nöjd. Trashigt, jaa kanske det men då får det vara så :)
 
I kväll fick Feelia agera riddarhäst åt svågern och i morgon blir det att försöka cantra bort en bit av gräsmagen De nyslagna vallarna breder ut sig runt stallarna, fasta och fina. HÄRLIGT!!  (nu vill vi INTE ha nått regn än på ettpar dagar)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0