Varför?

Ja, varför ska jag ha så svårt att skilja på/ komma ihåg vissa saker?? Det blir lixom som kortslutning ibland. Och ju mer jag tänker på det destå svårare blir det. Som när man har en unge på jobbet som man "byter namn" på hela tiden. Efter ett tag blir man lite stressad o tänker att näe nu får ja inte säga fel igen. då är det kört!!
 
Dagens energi går till att lära mig komma ihåg skillanden på Transformation, transfektion och transduktion.
 
Eftersom "Repetition är kunnskapens moder" kan jag ju lika kärna dra en kort sammanfttning även här:
 
Transformation: Genetiskt material (DNA) introduceras i bakterier. Vid kemisk transformation Behandlas bakterierna med CaCl2 för att sedan värmeshockas i 42 grader i max 5 minuter. Behandligen gör bakterien kompetent, dvs cellmembranet perforeras och den kan t upp DNAt. När DNAt är på plats kyls bakterien ner för att porerna ska stängas. Vid fysikalisk transformation ges bakterierna elektriska pulser som ger tillfälliga porer i cellmemebranet (elektroporering).
 
Transfektion: Bekterien infekteras med DNA mha en bakterifag, precis som celler infekteras av virus. Antingen omkodas bakterien till att producera nya bakterifager tills den spricker (lytisk väg, eller så  lägger sig det främmande DNAt vilande i bakteriens ordinare DNA (Lysogen väg)
 
Transduktion: Genetikskt material (DNA) introduceras i mammalieceller och målet är oftast att öka/minska produktionen av ett specifikt protein. i lösning får DNAt introducerat mha elektroporering, medan celler som växer på en yta får DNAt via endocytos då DNAt bildat ett komplex med en tidigare tillsatt katjon (eller eventuellt via liposomer). Även virus eller microinjektion fungerar. Genegun är ovanligt idag.
 
Som tur är då är det bara matematik på en del av della kursen. Dock så är det genetikdelen och varken polulationsgenetik eller kvantitativ genetik är min starka sida trots den enkla matten....!!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0