Imorgon gäller det

Ja, imorgon kommer veterinären ut och kollar Feelias ben.
 
I onsdags kom hon in från hagen och var rejält svullen över senorna högt upp vänster fram. Och HALT.
Sen dess har hon vilat i rasthage. Svullnaden har gått ner fint och när man spolat en stund försvinner den helt. Inga bubblor i senan som Moonlight hade. Men jag är orolig ändå eftersom det var så varmt och svullet på onsdagen. Det borde inte vara en senskada, men man vet ju aldrig, med tanke på att hon var halt i både skritt och trav.
Nu är hon ohalt i skritten iallafall. Traven har jag inte vågat kolla, känns bättre att vänta på veterinären ifalldet nu skulle vara något med någon av senorna.
 
Passade nästan bra med lite sjukhage, så jag kunde behandla hennes mugg lite mer effektivt. Den har smugit sig på igen. Det märktes att hon blivit väldigt tjock och svullen framförallt i hennes lymfangitben, men jag kändeinga direkta knottror. Det kändes mest som att huden var väldigt tjock. Men jag bestämde mig för att klippa bakbenen i söndags igen, och där under "all pälsen" fanns det mycket skorv att pilla bort vill jag lova!
 
Visst pälsen är till för att skydda, men hon står ju nästan konstant fuktig med den kvar. Har upptäckt att det funkar bättre att klippa benen. Då kan man komma åt att pilla bort och smörja in de skorviga områdena ordentligt. Och så torkar hon nästan direkt efter spolning!! Och då är hon inte ens en "hårig" häst, hur sjutton tar man hand om hästar med mycket hovskägg, det lär ju hända hur mkt som helst där inne i djungeln utan att man märker nått!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0