Kids?

Nej tack.
 
Varför är det inte ok att tycka så som kvinna? Mycket märkligt, för de flesta karlar som delar samma åsikt har tydligen all rätt i världen att känna så!
 
 
Jag tycker att man ser många människor runt om i samhället som skaffar barn av vääääääldigt märkliga anledningar.
typ "jag och min sambo har det lite knackigt, men ett barn för oss säkert mer samman och kommer göra att vi bråkar mindre..." hur tänker sådana människor lixom.
 
Eller någon ensamstående som gör allt för att få ett barn för de vill ha någon som byr sig om dom och ser upp till dom.
 
Den roligaste (och kanske den vanligaste) anledningen är ändå att de inte vill bli ensamna när de blir gamla. WHAT? Hur tänkte de där lixom??
Vem tror ni är ledsnast? Hulda 87 som sitter på hemmet och minns tillbaka på sitt liv. Hon har aldrig haft några barn, de flesta av henne vänner har gått bort eller är för dåliga för att kunna hälsa på. Det är nog sånt man får räkna med när man blir gammal, och det är bara att gilla läget. Inget att göra åt saken.
Agda 85 sitter också på hemmet och minns tillbaka på sitt liv. Hon har tre-fyra barn och en hel drös barnbarn spridda i olika åldrar. Agda undrar när någon av alla dessa människor ska ta sig tid att hälsa på henne. Hon vet ju att de finns där ute allihopa! Pigga och krya, nog borde de ha möjlighet att komma lite oftare än ett par gånger i månaden? De få gånger de väl kommer på besök väljer hon antagligen att inte låtsas om att hon ser hur de ständigt sneglar på klockan. Hur de tänker att de har någon annan stans de borde vara.
 

Jag vill gärna inbilla mig att det är lättare att förlika sig med att man hamnar ensam på ett hem på ålderns höst om man inte har några efterföljare "där ute" som lever sina sprudlande liv. Någon som man offtat hela sitt eget liv på, som inte ens kan avvara ettpar timmar i veckan på en.
 
 
Ändå har jag blivit grymt faschinerad av fortplantningen.
Vi har läst en hel den utvecklingsbiologi nu på slutet och det finns inget som är så spännande!!! Hur en enda cell kan befruktas och sedan dela sig till en hel koloni, för att sedan få olika uppgifter och cellerna vandrar till rätt plats. Helt grymt hur vår natur är funtad alltså!!
 
Tänk om man skulle kunna befrukta ett ägg in vitro och sedan få det att börja dela sig för att sedan differentieras och genomgå gastrulering. Tänk att kunna studera och kartlägga människans utveckling lika bra som man kunnat göra på tex grodor och bananflugor! Tänk om man kunde göra en liten människa i ett provrör!!
 
Det känns sorjligt när det går upp för mig att jag antagligen inte kommer leva den dagen det blir möjligt att skapa ett däggdjursembryo i provrör. Men hoppas kan man ju alltid!!
 
Eller tänk om man kunde koppla in ett elektronmikroskop genom den gravidas mage, så man kan kartlägga de olika faserna vid celldelningen. Det skulle också vara grymt!
 
 Jag nöjer mig inte med att man odlar stamceller på avskurna förhudar, eller av gamla navelsträngar, jag vill ha mer "freaky" sience!!
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Lina.... Du låter såååå bitter ;) nog vet vi i din omgivning om att barn inte är på tal och att de bara kräver och är jobbiga. Men del delen som FAKTISKT tar upp större delen av din tid (minst 95%) är helt ljuvliga med tankar funderingar handlingar och allt du någonsin kan tänka dig. Tänk att detta får du INTE uppleva!! Också känslan av att fostra en "mini-du". Ja. Jag vill nog påstå att du MISSAR mkt här i livet!! Men alla vill inte heller, så kan det ju vara! Men dina resonemang inland gör mig mörkrädd :S vill du verkligen hellre sitta där på ålderdomshemmet och det inte finns någon därute som bryr sig?! Minnen att ha, där man tänker tillbaka på allt tokigt som hänt i sina barns uppfostran till exempel?! Visst skapar man minnen med vänner och familj också men TRO mig, man vet inte vad kärlek är fören man får sin egna familj <3
Jag hoppas iallafall att någongång i framtiden, få lära en liten mini lina en massa hyss ;) hehe!!!!

2013-05-30 @ 13:08:07
Anonym

//malla

2013-05-30 @ 13:08:28
Bläckipennan

Alla skaffar barn av olika anledningar, barn har olika betydelser för sina föräldrar och har alltid haft.

Jag tror att du har en väldig ångest över barnaskap över lag efter som du tar upp det titt som tätt och uppenbart är brydd om saken. Jag tror du vill ha barn innerst inne. Om inte annat tror jag du kommer ångra dig i framtiden då dina Ev. vänner är på barnaktiviteter/familjeaktiviteter om X-antal år.
Då blir du tredje hjulet, djur o sånt kan inte vara ditt substitut för knåddar hela lajfet! ;) Erkänn, du vill haa!! :P

Svar: "Bläckipennan", vem DU nu är, jag kan inte förstå varför det ska vara så tabubelagt att INTE vilja ha barn. Det finns sååå många barn till och med här i sverige som far illa, som inte har det bra, som inte önskas eller älskas av sina föräldrar, som aldrig är bra nog i skolan, på fotbollen osv. Varför ska jag sätta ett till till välden? Däremot ger jag stor eloge till de föräldrar som faktiskt vågar erkänna att, "visst jag älskar mina barn, men skulle jag få chansen att välja igen så ALDRIG!!" Jag kan tacka gudarna för att jag hittat en sambo som delar uppfattning om detta, för nu slipper jag åtminstone pressen och stressen från ETT håll.
Jag kan inte fatta att folk kan ta för givet att alla vill ha barn, och framför allt inte att man automatiskt går miste om hela livet. det beror ju helt på hur man önskar att ens liv ska se ut, vad man drömmer om och vad man som individ har för ambitioner. Sverige ska ju vara ett sånt öppet och jämställt land men delade åsikter det får man minsann inte ha!
Lina Karlstad

2013-05-30 @ 18:24:50
Bläckipennan

Varför förutsätter du att just ditt barn ska fara illa? Bli dålig i skolan/fotboll? Mycket tråkigt att du tänker så. Är det hela världen då om så skulle vara fallet? Livet är mer än bara det där.

Svar: Jag vet inte varför jag ens tar mig tid att svara dig ytterligare en gång, vem DU nu är. Men visst, du vinner, jag ger dig det! Antagligen för att det känns så otroligt frustrerande att ens behöva försvara sig angående ett sådant här ämne. I Sverige. År 2013.
Känner jag ingen längtan efter barn så gör jag inte det. Så enkelt var det med den saken.




Lina Karlstad

2013-06-02 @ 02:46:59
Suzannes

Jag tycker det är upp till var och en om man vill ha barn eller inte. Jag tycker det är bättre att om man inte vill ha barn, inte heller skaffa. Jag har bestämt mig för att jag inte vill ha barn. Det betyder inte att jag hatar barn på något sätt, det handlar om att det är andra saker som jag vill prioritera.

Jag älskar mina vänners barn och uppskattar dem och det räcker gott och väl för mig.

Känner du Lina att du inte vill ha egna barn så är det rätt för dig. Bry dig inte om vad andra tycker ;)

2013-06-10 @ 17:18:01
URL: http://www.suzannes.se
Hanna

Härligt med fler som känner som jag. Är 28 år och har aldrig varit sugen på barn.
Roligaste kommentaren var nog ändå den första: "man vet inte vad kärlek är fören man får sin egna familj". Öh??! Kan nog vara den värsta kommentaren jag har hört någon säga i barnsammanhang. Det finns väldigt mycket negativt man får uppleva när man har barn också, tro mig jag vet! Har två systrar som har flera barn var... den ena höll på att ta kål på förhållandet pga av barnen som var så jobbiga och stökiga hela tiden. Den andra är sjukskriven pga utmattning och kan inte jobba längre eftersom hon inte har fått sova något på nätterna pga av den lille.
Dessutom får man mindre tid och pengar till annat. Kärlek får jag av min familj, min älskade man och mina underbara vänner!
Jag behöver inte barn för att känna mig älskad! Jag älskar mitt liv! Jag kan göra vad jag vill, när som helst! Flytta vart jag vill, ta vilket jobb som helst och resa överallt!

Det kallar jag livskvalitet!


Svar: Härligt skrivet, bäbisyra är överskattat! Å vill man någon gång skaffa sig ett kan man alltid adoptera. och faktiskt RÄDDA ett redan befintligt liv (istället för att överbefolka vår sköra värld ännu mer)
Lina Karlstad

2013-08-01 @ 09:46:00
Hanna

Sen måste jag även tillägga en annan sak som ni barntörstande människor bör tänka på:

Vad ger oss i I-länder, rättigheten att skaffa barn, när 19 000 BARN UNDER 5ÅR DÖR VARJE DAG pga svält och sjukdomar i andra länder!???

Ett barn kostar väl ett par miljoner att tillgodose fram till den fyller 18 år. Tänk om alla istället kunde lägga de där miljonerna på att rädda barn i andra länder???

Det otäcka alltså. Vi skaffar ett barn i sverige. = och VIPS! där dog 300 barn för att ditt barn skulle kunna leva istället för att du kunde räddat de där 300 barnen med dina pengar!

Så lägg in DET i värderingen innan ni skaffar barn. För jag tror att KÄRLEK har man inte upplevt förrän man har räddat väldigt många barn i andra länder.
Sug på den!

2013-08-01 @ 09:51:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0