Ett litet andrum och kreativiteten flödar

Ja, när jag stod o mockade nu ikväll känge jag kreativiteten komma smygandes. En grym idé till en "barnbok" tog form i huvudet. Nu är jag  varken en skillad illustratör eller författare, men jag dammade av skissblocket och körde igång!! Lite ironi, lite fakta och lite smått och gott. Kul var det iallafall!
 
Här kommer då mitt masterpiece ;)
 
 
 Och för er som inte fattar så handlar det om alla de miljontals mikroorganismer som lever i hästens grovtarm och ständigt producerar många sorters B-vitamin (och i flera fall även vitamin K). 
Att köpa flytande B.vitamintillskott till sin häst är otroligt populärt, men guess what? Hästen kan med största sannolikhet inte tillgodogöra sig det över huvud taget. Studier har tidigare utförts på råtta (det finns alltså inte ens några studier utförda på häst) att de kan ta upp ca 10% av b-vitamin i flytande form. av dessa 10% stannar 9% kvar i levern medan ynka 1% kommer ut i korppen. I råtta alltså.
 
Så länge hästen får en foderstat som innehåller tillräckligt mycket fibrer klarar den själv av att producera de flesta av de b-vitaminer den behöver. Vill man hjälpa den lite på traven om den är dålig i magen eller byter grovfoder ofta kan man ge den foderjäst/bryggerijäst. Den innehåller många färdiga byggstenar för magen att omvandla till  just en b-vitamin!!


Kommentarer
Madde J

Haha kul! Själv blir jag alltid irriterad på tv-reklamerna om d-vitaminpreparat som låter sååå fantastiska... Ge oss mer sol istället!!

Svar: ja, allt sånt där "orealistiskt" som ska konsumeras irriterar mig. ;)
Lina Karlstad

2013-11-23 @ 22:35:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0