Lina <3 Vinter

Jaa, men faktiskt. När det väl ÄR vinter iallafall. +1 och ihållande regn räknar jag INTE under kategorin vinter. 
 
Tacka vet ja några minusgrader och solsken!! hest ska det finnas massor med snö att rida i också!!
Härligt väder att jobba i i söndags och det hade även dagen att erbjuda! Och ingen leeeerrraa!! inga ben att spola och ingen fejja att mejsla fram (ja, förutom benen brukar det vara fejjan som är lerigast på min häst. framförallt under hakan då hon gillar att gå som om hon vore en spårhund). Jag hade kunnat trippa fram i högklackat och balklänning om jag så hade velat idag och sedan kunna åka vidare till självaste nobellfesten och ingen hade sett en gnutta smuts!! Gick dock i termobraller med håliga, hägnange långkallingar under som vanligt, men a, ni fattar vinken - så gött med lite bra väder. men såklart är det sämre väder på ingång igen. I morgon ska det tydligen vara +8 och regn... URK!! Torsdag lovar de en stor sol på, så vi får väl se hur det blir. 
 
Eftersom vi har haft lite minusgrader här ett tag nu kände jag att det var dax att prova på och ge sig ut på en liten riddur. Inga älgflugår så långt ögat kunde nå och hästen var sååå nöjd över att äntligen få komma ut. På favoritsträckan hade solen gassat på bra så där gick det att galoppera. Jag måste faktiskt erkänna att min häst är otroligt bortskämd och ouppfostrad när vi är ute, för det är oftast hon som bestämmer tempot. Varje gång bestämmer jag mig för att nä, nu ska vi skritta den här sträckan där vi alltid galopperar annars. Feelialutt spetsar öronen o taktar lite o ja tänker a, okej vi kan väl trava iallafall. Feelia spetsar öronen ännu mer och man riktigt känner hur hon väntar och taggar. Så suckar man lite åt sig själv o galoppear på som vanligt ;) I sådana lägen förstår jag helt klart varför det finns så många bortskämd ungar. det ligger nog i alla djurs natur att snabbt lära sig att fjäska in sig hos sin husse/matte/mamma/pappa.
 Men äsch, jag tänker att lite lyx ska man väl få ha som häst när man är SÅÅÅ snäll tänker jag, för det är ju aldrig så att hon drar iväg. Och jag litar på att hon alltid stannar när galoppsträckan är över. jaa om det inte skulle hända något såklart, men ni fattar. SNEL HEEST. and i love it!!! 
 
Red vita faran en sväng också när jag ändå inte var i farten (innom 4 väggar) Timpa har haft problem med foten sedan han vricka de den på SM i början på november så båda djuren har fallit på min lott det senaste.
 
Efter SM reds hon lätt de två första dagarna och sedan fick hon vila en vecka. Efter det har jag mest tömkört henne med bra resultat. 
 
Hon är ju som hon är, lång rygg och överbyggd med bakben som ser ut att vara 7 nummer för långa för resten av kroppen. Målet är att få henne att jobba i en ändamålsenlig form. Att komma upp med ryggen och slappna av. Inte springa med huvudet i vädret i 190 knyck hela tiden. Utan ryttare bär hon upp sig jäggefint stundtals. framförallt över cavaletti på böjt spår. Där jobbar hon på strålande. Hon kändes ganska fin i ridningen faktiskt. Höll all fokus på tempo och vägar. Att kunna hålla henne i ett någolunda lucnt tempo i traven utan att stressa upp sig eller springa iväg o köra upp huvudet. Idag hade hon en bra dag, och jag med så det var riktigt kul! Vissa dagar är det bara att hoppa av o gå hem när det gäller den hästen. Är hon inte på humör så är hon inte. 
 
Häromdagen var de så söta, Moonlight fick lov att dela hög med Feelia. "minihitler" var ju på ponny SM så det var lite lugnare än vanligt i hagen vid lunchtid. Annars är alla lite rädda för henne, till och med de stora :) Hoppa kan den iallafall, tror den slutade på en 5:e plats bland 6:åringarna. 5 åringen gick in på en 7 eller 9 plats så den gick bra den med. Tror att det var typ andra starten den gjorde inomhus då den mest gjorde sina kval utomhus i försomras = Cool kille ;) 
 
 


Kommentarer
Cathie

Söta dom är! :)

2013-12-06 @ 09:31:18
URL: http://cathie.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0