Dialektalt. Eller?

Ja, nu kommer hösten så sakteliga. Och på jobbet har vi klippt hästarna för första omgången (shettisar får myyyycket päls...). Som sagt; vi har klippt dom. Jag är uppvuxen och utbildad med att man klipper sin häst på vintern (OM det är tvunget).
 
Det finns inget värre än folk som säger "rakat". Det låter på något sätt ganska okunnigt i mina öron som aldrig hört det innan. Tjaa, det låter väldigt konstigt helt enkelt!
Vi använder ju en klippmaskin, så ja - då anser jag även att vi har klippt hästarna! Det är ju inte så att vi har stått där med rakhyvel och lödder. Och ingen rakapparat heller för den delen!
 
 
På jobbet hemma log man gott åt de mammor i högklackat eller pappor i finkostym när de (under tiden de kryssade mellan skithögar, skitiga ridhusväggar och dammiga små ponnyer) utbrast "Nej men åååh, de är ju raaakade, är det vanligt att man gör så??!". Man nickade artigt och förklarade att ja, de hästar som jobbar så att de blir svettiga brukar man klippa på vintern. Med betoning på ordet klippa
 
Här nere på västkusten har jag under alla år stört mig på att många säker raka. I början tänkte jag att jaja, det kanske bara är lite ovisshet då ingen i mitt första stall brukade klippa sina hästar på vintern. Jag sa inget för jag hatar att vara besserwisser i sådana lägen, jag vill inte få någon att känna sig obekväm. Men sedan har jag hört att även många rutinerade människor säger det samma! Helt obegripligt enligt mig!
Tror till och med att jag läst ett repotage om hur man rakar sin häst på bästa sätt(!!!) i en ridsport för något år sedan, extremt obegripligt!
 
Jag undrar hur det är i resten av sverige igentligen... 99 % av alla hästannonser innehåller ju "snäll att klippa, sko och lasta" så jag antar att man säger klippa på fler ställen än just runt gnällbältet. (där vi förvisso betonar extra på i, där ska vi kliippa hästen.) Är det ett "copypaste" syndrom i dagens hästannonser eller heter det faktiskt klippa?  
 
Som sagt: Hemma där klipper vi hästarna med klippmaskin (och friserar dom med sax(eller rycker))
 

Och DÄR har jag lyckats använda ordet "klippa" 13 gånger, eller 14 nudå, enjoy ;)

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0