ibland behöver man jämföra

Jaa... för nån vecka sedan gjorde vi en strukturerad budget. Men hur har igentligen andra människor det? Vad är rimligt att lägga på mat? hur mycket lägger andra i "övrigtfacket(dvs kläder krogen prylar mm)? Det verkar vara sån tabu att jämföra med varandra. Jag tycker inte det är pinsamt vare sig man tjänar lite eller mycket sålänge man gör det man har till något bra. (Jag tolererar inte gnäll och annat. Är man missnöjd får man göra nått åt saken, eller åtminstonne gå med i facket. Att snåla ur varenda droppe ur försäkringskassan för att det är gött att vara "ledig" är inte heller ok enbligt mig. (Tack gode gud att jag slingrade mig ur WT träsket medan jag hade chansen - enklaste sättet att bli av med Lina=köp en kombibil i 20 årspressent, tala om för henna vilken bra familjebil det är samt sätt ett ultimatum på kids inom 5 år... nu 7 år senare har jag fortfarande samma värderingas som då))
 
Nog om ingetning: Jag har nu hittat ett program som heter "tonårsbossen" på TV3. programmet i sig är väl ingen höjdare - bortskämda tonåringar får ha hand om hela hushållets inkomst en månad för att göra en fungerande budget (de vill allitd köpa dyra saker till sig själva i början, men inser efter hand att man måste betala räkningar, mat osv o inte ahndla upp allt). Men det som är lite kul med programmet är att man får reda på hushållets totla inkomst - och i många fall även deras fasta utgifter. Inte undra på att folk flänger o far över hela jorden stup i kvarten när de har typ 42k in och 19k ut varje månad. VARJE månad blir det alltså  dryga 20 000 över till annat när lån, mat räkningar, bensin osv är betalt... Då skulle jag ockå ha fin bil, fint hus och resa ofta!!
 
Såhär ser vår budget ut, och vi är både stolta och nöjda över hur "mycket" vi lyckas sätta undan i sparkolumnen (det ska bara sättas undan i verkligheten också...) 28k in och 25k ut. 
Längst till vänster är min spalt ,vad jag tjänar och var jag skulle betala om jag skulle betala allt "mitt" för egen maskin (dvs telefon, min del av mat, hyra osv). 
 
Nästa spalt är alla våra inkomster och utgifter tillsammans uppradade, de två sista spalterna visar vad var och en betalar. 
Ganska bra gjort av oss tycker vi. Vi skäms inte för att dela med oss av tips och råd. Såhär gör vi - låt er inspireras eller förfasas!
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Finns väl inget o skämmas för heller!
Vi här hemma kollar lyxfällan varje torsdag! Av det lär man sig mkt! Det rekommenderar ja :)
Tonårsbossen brukade ja kolla på med, men det känns mer som en ploj grej än som fullaste allvar liksom! Men som sagt, budget tavlan de anv sig av i lyxfällan är bra många ggr o använda sig av själv :)
Typ det du har uppspaltat här!
Kram på dig <3

2013-09-17 @ 16:05:02
Malla

//kommentar av malin

2013-09-17 @ 16:05:47
URL: http://troddedu.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0