Regn och rusk

Jaa, nu har hösten kommit på riktigt känns det som. Inga 20+ och solsken här idag inte, regnet vräker ner och det blåser. Hästarna fick (mycket motvilligt från min sida) täcken på sig igår och såhär i efterhand kanske det var ett klokt val även om det inte är speciellt kallt och ingen av dom är klippt(!!) än. 
 
Även igår var det regnigt, inte så intensivt, men tillräckligt för att bo i regnkläderna på jobbet hela dagen. 
 
I höst har jag valt att testa en ny grej redan från början. Klippte benen på Feelia redan i lördags kväll. Förra hösten och vintern (vilket ioförsig var extremt blöt) fick hon rasp efter ett tag. Som var svår att upptäcka till en början för det blev aldrig några sår lixom, bara massor av skorv. Detta försvann hjälpligt när jag klippte henne så benen faktiskt hann torka ner är ettpar timmar under natten. Det är svårt det där, de dagar man själv inte har insläpp så är de redan halvtorra när man kommer och ska rida, men behöver spolas av pga all leran så vips så är de ju plaskblöta igen. Tar flera timmar att torka o sen ska de ut vid 6 dagen efter igen. 
 
Ett alternativ är ju att låta leran torka in o lixom skydda mot nästa dags lera men eftersom Feelia är så känslig för småsår så vill jag gärna kunna visitera henne grundligt varje dag. (Ändå missade jag början till raspen för att hon var så lurvig förra hösten) 
 
Iallafall: med klippta ben är leran i princip torr efter någon timme inne. Man kan enkelt borsta bort den eller spola av den, utan att benen förblir blöta hela natten. Så i år provar vi den här modellen. Så får vi se om det var en bra eller dålig idé. 
 
Min lilla snutt är så snäll att klippa - hade det vart gamla ponnyn hade det INTE gått att klippa några ben inte.... När jag klippte honom första gången gick det ganska bra med brems (både han och klipparmäster hade en chans till överlevnad) på HÖGER sida. Vi klippte grovklippning där och tänkte ta vänstersidan också innan vi gick på fintrimmningen med fina kanter och så. Trodde vi, när vi kom över till vänstersidan blev det totalblockout i huvudet på Bosco, vi kunde klippa lite på halsen och några drag på bogen och magen sen var det tvärstopp. Så det var bara till att slänga på täcket och undvika att rida i dagsljus tills veterinären kom med lugnande någon vecka senare :)
 
Feelia kunde vi till och med klippa ansiktet på och lite av öronen sist hon klipptes. Och det var en stressad Feelia ensam inne i sitt hatstall så det borde gå bättre nu när hon är lugn som en filbunke och man får draa med henne ut från stallet :) Dessutom är det nog inga som helst problem att få låna husses trimmer till öronen och nacken om det skulle behövas, även om vår maskin är extremt tystgående. Han är inte sådär knusslig med hästhår och så <3 Men resten av Feelia får nog vänta lite... eller ja vet inte. Min plan lutar åt att helklippa ganska så snart och sedan köra någon form av halvklippning längre fram. Då får hon lite tjockare päls över rygg och kors. Gillar dessutom när jag lyckas få "sommarpäls" även på vintern - nyklippta grådassiga hästar är det fulaste som finns tycker jag! Dättre när det vuxit ut lite.
 
 
Gillar denna skarpt: tyst lätt att hålla i och i princip sladdlös, bara en "telefonsladd" från batteriet som sitter i skärp runt midjan) till klipparen. Den var billig också, dryga 2500 med 2 uppsättningar skär, tillskillnad från typ en DeLaval för sådär 5000... Dock är det nog lite dyrare i sverige. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0