"tentaplugg"

Jaa så här i sista stund som vanligt. Är taggad som fan (just nu) men pausar en liten stund. 
Svårt att hinna med att läsa när jag har labbat hela dagarna denna veckan. Och igår skämde jag bort mig med en liten ridtur dessutom!  
 
I morgon har vi vår första deltenta på kursen. Även dessa är öppenbok tentor för att vi ska vänja oss vid det. 
2 frågor får vi. På 19 kapitel. Svåra grejer. Nästan så svårt att man inte ens känner sig motiverad, men men jag ska gör allt jag kan för klarar man deltentan får man 2 gratispoäng till stora tentan i november sen. 
Dessutom är det ganska roliga grejer vi gör, om än jävligt svåra!! 
 
vad har vi lärt oss under labbarna då? Att rykande koncentrerad salpetersyra gör ONT. Ondare än 200grader varm olja! 
Fick en yttepytteminimini droppe HNO3 stänk på underarmen - kändes som ett getingstick men det gick över när jag sköljt med vatten och tvättat med tvål. 
 
I övrigt är dessa labbar väldigt kul. Man får fina kristaller och det fashinerar mig hur saker och ting kan ändra färg, form och utseende beroende på vad det löses upp i, hur varmt det är osv. Vi har en makapär där vi sätter på en rundkolv med vätska i, den snurrar och man kanske värmer lite och så vips omvandlas vätskan till pulver! (eller a,  riktigt så enlekt är det väl inte, men det är så det går till - som att återskapa en upplöst sockerbit!
 
Igår och idag har vi tillverkat lokalbedövningsmedlet lidokain, som faktikst är ett svenskt preparat från 40 talet och som används än idag! Vi fick dock inte lov att testa, men det kändes som att min tumme blev lite bedövad där ett tag, så nått hade jag ju spillt på mig iallafall. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0