sience - i love it!

I veckan har vi fått läsa om glukoshomeostas - alltså hur kroppen arbetar för att hålla blodsockret konstant. För det är ju just det, allt i kroppen måste hållas på mer eller mindre exakt samma nivå hela tiden oavsett om vi ligger o sover eller springer ett maraton - annars dör vi!
Detta gäller även sockernivåerna i blodet. 
 
Det där med att man kan känna blodsockerfall osv är tydligen bara bullshit. (Men detta är jag lite tveksam till, för varför blir jag då yr, matt, svimfärdig när jag inte ätit på länge och det försvinner om man tar typ druvsocker? töntigt nog så fega jag ur o våga inte fråga föreläsaren. Det var helklass och engelsk föreläsare. Nu ska vi inte ha henne något mer, men jag ska nog maila och fråga!). Min gissning är att man kanske kan känna av det kroppen gör för att rätta till blodsockret - inte blodsockernivån i sig för den ändras ju inte då skulle vi dö!!
 
Insulin är ett hormon som gör att glukoset i blodet snabbt kan tas upp och användas av cellerna eller lagras som glykogen. Utan insulin kan inte glukosmolekylerna ta sig in i cellerna och vi får ett för högt blodsocker.
redan när vi tänker på mat eller känner lukten av den kan hjärnan signalera till bukspottkörteln att den ska bilda insulin. Så redan när första tuggan når magen finns det insulin som står redo i blodet att ta hand om glukosmolekylerna. Ytterligare signaler om ökad stimulering av insulinproduktionen skickas från magtarmkanalen när födan kommer dit. Och den tredje faktorn som styr är när det faktiskt börjar flöda in glukos i de celler som bildar insulin. 
 
Kroppens celler måste alltså ha insulin för att få in sitt glukos. Hjärnan styrs inte av insulin (tänk om det skulle gå fel insulinproduktionen - då skulle vi dö på stört. Hjärnan kan ju bara använda glukos). Vi fick lära oss att efter 10-14 dagar kan hjärnan tillgodose sig viss energi från fetter, men fetter kan som absolut bäst bara ersätta glukos till 50%. 
 
Normalt ligger glukosvärdet på 4,5-4,5 millimol per liter blod. vid ca 3.8 kommer hormonerna glukagon, adrenalin och tillväxthormon att öka. Glukagon frigör ju glukos från dess lagringsforn glykogen, adrenalin är ett stresshormon (det är stress för kroppen att svälta) och tillväxtgornon är också viktigt vid inlagring osv. ner mot 3.2 frisätts även kortisol som ju också är ett stresshormon. vid 2.8 uppstår förvirring, vid 1.7 bli man svag, kallsvettig och illamående. vid 1.1 får man svåra muskelkramper och under ett är man stendöd. 
 
Som tur är kan ju kroppen ta av sitt lager för att förhindra detta om man skulle bli utan glukosintag!
När man hoppar över frukost kommer blodsockret alltså INTE att sjunka. istället kommer levern att omvandla glykogendepåerna till glukos. Den kan även omvandla aminosyror och mjölksyra från muskler till glukos (men det krävs alltså muskelnedbrytning). det är inte hormonet glukagon i sig som tar aminosyror frrån våra muskler, utan detta görs av hormonet kortisol (stresshormon).
 
När man äter proteinrika måltider kommer kroppen bli rvungen att jobba för att HÖJA blodsockernivån istället för att jobba för att sänka den som den gör efter en kolhydratrik måltid. Detta gör kroppen just med hormonet glukagon, och frisättningen av glukagon triggas av blandannat aminosyror i blodet.
 
Eftersom blodsockret alltid måste vara konstant så kommer glukos att kissas ut om det blir för mycket. Detta händer dock inte i första taget eftersom all glukos normalt transporteras tillbaka in i kroppen från njurarna. Men, när alla transportörer blir fulla så att säga kommer inte allt socker tillbaka in i kroppen utan följer med ut i urinen. Socker drar till sig vatten och diverse elektrolyter så det bidrar till att vi förlorar stora mängder vätska och elektrolyter. livsfarligt alltså. 
 
Gårdagens föreläsning om insulinresistens och diabetes missade jag. Orkade helt enkelt inte åka in, och det är ju väldigt intrassnt så då brukar det vara lättare att läsa ikapp.
 
idag blev jag också hemma, glömde ställa om alarmet så det ringde 15 min innan jag var tvungen att åka. Så jag valde att inte stressa upp o kasta mig iväg. Sov en timme till och sen gick jag upp o plugga hemma isället. 
2 dagars föreläsning av typ 40 borde jag fixa att missa. Men visst känns det inte jättebra ändå. Även om det var välbehövligt av andra skäl. 
 
idag har jag även hunnit med en timmes promenad. I eftermiddag är det hoppträning och efter det ska jag ta mig tiden att åka o handla. Så det finns mat att laga igen här hemma!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0