ooooooooof cause....

Har ju tatt mina "droger" innan tandläkaren de senaste 2 gångerna. 1:a gången var lite snurrig, andra gången knappt inget alls. Och snabbt pigg några timmar efter.
 
Därför valde jag idag att:
1: Jobba 17-20
2: boka in hältutredning kl 14:30.
 
Och nu sitter jag här full som en alika (för så är det väl man säger). Hihi!
 
Då kommer den mer sofistikerade tanken upp i mitt huvud: Vad kan man göra för att påskynda bensodiazepinernas halveringstid??
 
Snabbt tar  jag reda på att det är enzymet CYP3A4 (som jag misstänkt) som bryter ner bensodiazepinen i fråga. Detta sker i levern.
GÖTT bara o åka o köpa lite grapefrukt tänkte jag, men ICKE. Grapefrukten hämmar ju bildandet av CYP3A4, inte stimulerar....
 
Surfade vidare. Har ännu inte hittat något "husmanspreparat" som stimulerar produktionen av CYP3A4, MEN den aktiva substanden Fenylbutazone har denna effekten!! 
 
Blev superglad, studsade fram till kykskåpet, men se där fanns det ju bara Flunnixin (dvs Finadyne). Blev lite purken men kom sen på att i stallet har jag en, för visso gammal, tub salva med just fenylbutazone som aktiv substans. Frågan är om man vågar stryka på alt. smaka på en liten klutt.... Tur timpa är hemma och "vaktar fyllot" annars hade jag nog på riktigt prövat ;)
 
Såg nu att även johannesört ger samma effekt, men det går väl knappast att få tag på "snabbt" i december. 
 
Så ni ser, humbugmediciner kan faktiskt göra stooooooor skada tillsammans med rikriga läkemedel!!!!!!!!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0