30 grader i februari

Eller hur var det nu den hette, TVserien med Kjell Bergqvist och Maria Lundqvist.
 
Experimentet med att mäta termpen under hästens täcke gav iallafall dryga 30 grader som mest igår!!! Inne i stallet låg den "bara" på 26 grader så jag förstår att hon tycker det blir för varmt med det täcket på under nätterna. Kan tillägga att hon är klippt i oktober så hon har ju en hel del päls, men är ändå inte jättelurvig. Hon är i gott hull, hon har ett täcke med 150g stoppning och temperaturen i stallet ligger straxt ovanför nollan. Inte undra på att hon kliar sig när hon stått med täcket på dygnet runt!!
 
En tanke som slog mig härom dagen och som min sambo också nämt är ju att om pälsen är kall när hästen är ute så är det ett gott teckenDet tyder ju int på att den är kall och fryser, tvärt om tyder det ju på att pälsen isolerar som den ska och håller värmen till kroppen! Lägger man handen på hästen en stund så luften imellan försvinner så blir det ju jättevarmt och gott (jag är nog inte den enda som stått o värmt fingrarna på ridskolehästarna som barn). Illa vore det ju om hästen kändes varm från första sekund när man la på handen, då har ju inte pälsen hållit inne någon värme!! Men detta gäller ju givetvis bara oklippta hästar. 
 
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till mitt experimentella resultat, men jag är ganska bombsäker på att det är för varmt där under!! Det blir till att bolla med veterinären o hennes tankar om det på återbesöket om några veckor. Hon kunde inte alls se några problem med att Feelia sover naken om nätterna, även om tempen kryper ner under nollan ibland! Hon HAR ju både en del päls och en hel del fett (som isolerar ungefär 3ggr så bra).
 
Nu är jag nyfiken på hur varmt det blir med ett ofodrat regntäcke, hur varmt det är en regnig o blåsig dag osv osv
Bara att fortsätta experimentera ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0