Budget, budget eller budget?

Tjaa... Tanken som slog mig idag är vad olika vi hästmänniskor ser på våra "budgetvarianter". Det finns verkligen hästar som köps och säljs för fantasipriser (ÅT BÅDA HÅLL)! 
 
Jag såg min häst som en mycket bra budgetvariant när jag köpte henne: Ett fint litet sto på 7 år med bra stam som gått 1.10 i hoppning med placering. 70.000 + röntgen på 5000 o nästan 50 mil resa tur o retur x2= PRISVÄRT tycker jag! Dessutom är hon den snällaste snälla och min bästa vän i hela världen <3
 
Sambons ponny kan ses som ännu mera budget, men inte ett dugg mindre omtyckt för det: Ett sto 12 år (??) fd galloppör, inte slutmätt och kunde inget förutom att springa fort o gå lite gymkhana. Såg dessutom ut som ett tufsigt benrangel i början. Men sadel kom med på köpet ;) 20.000 utan besiktning o stod på andra sidan stan. PRISVÄRT DELUX!! för man kan väl inte få en häst under 20.0000 som går att använda OCH som tar 45 min att hämta??
 
Men se johooorå det kan man tydligen visst. Och egentligen: varför inte??? Har man inga ambitioner annat än att rida o ha kul i skogen med en snäll vän så go for it! Allt som oftast är jag verkligen allergisk mot dessa förbannade travare men till saken hör ju faktiskt att de oftast är väldigt snälla o goa hästar. 
Och alla dessa travare som folk nu av någon anledning gillar, de SKÄNKS ju förfan bort!!! Herre gud, man får en hel jävla häst för priset av en stallhyra!! Inte undra på att de lätt hamnar i fel händer - typ lat WT tjockis som är ensamstående flerbarnsmamma med mjukisbraller o noll koll på hästhållning (eller nej just ja, de kommer ju inte upp på så "stora" hästar, de väljer islandshästar istället). Skulle  definitivt välja varmlodig travare över islandshäst alla dagar i veckan iallafall!! Med lite jobb och en trevlig exteriör i grunden går de att få riktigt fina med lite tur och slit. 
 
Trots att det kan skilja så i vad vi "fattiga" anser som prisvärt är det inget emot vad det gör uppåt i klasserna. Där kommer vi snabbt upp i 6 siffriga belopp utan några som helst konstigheter. Det är faktiskt inte alls konstigt att en vanlig svenssonmedelmåtta med bra inkomst köper hästar för sådär 200-300 000. Och det kan jag tycka är ett rimligt pris för en bra och okomplicerad yngre häst som kanske går 1.20-1.30 hoppning / Msv dressyr. 
 
Sen så ska väl egentligen en sån som jag inte lägga pengar på en så "fin" häst som Feelia, de faller ju snabbt i värde när de inte får komma ut o prestera. Vilket jag hade i åtanke då jag valde just en budgetvariant! Men jag är lika glad för det - Feelia är en "livstidsinvestering" för mig som jag förhoppningsvis får behålla i minst 15 år till <3 Och slår man ut mitt "fyndpris" på 75 000 på 20 år á 365 dagar (dvs 7300 dagar) kommer hon kosta mig ca 10 kr om dagen ( i INKÖPSPRIS alltså, sen är hon ju vääääldigt duktig på att kosta mycket pengar utöver det ;) )


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0