Experiment

Japp, idag varvar jag plugget med ett litet experiment. 
 
Det är fint väder här nere idag, några plusgrader, inte mycket vind och solen tittar fram till och från. Så i förmiddags åkte täcket av på ponnyn såklat, eftersom hon är oklippt och det inte såg ut att bli någon direkt nederbörd. 
Jag var i valen o kvalet om jag skulle göra det samma på Feelia, men så slog det mig att jag ska göra ett experiment!! Så nu står hon med täcket på med en termometer fasttejpad under!! jag vill minnas att jag läste en artickel där de forskat på just hur hästen fryser osv o vid vilka temperaturer den gör det vid osv för inte så länge sedan men kan givetvis inte hitta den igen! Där tror jag dock jag läste att temperaturen under vissa täcken ibland går upp över 50 grader!! Och om man tänker på hur folk täckar i tid och otid så är jag faktiskt inte direkt förvånad... 
 
För att se att mitt experiment fungerar någolunda och försöka hitta siffor att relatera till prövade jag först på mig själv. Hängde sladden med delen som känner av temperaturen under tröjan en bra stund. Temperaturen gick upp till dryga 27 grader. Detta är ungefär 73% av min kroppstemperatur och det var (för mig som människa) en behaglig temperatur på gränsen till lite varm. 
 
Jag räknar med att en behaglig temp för en häst ligger sådär runt max 70% av kroppstempen, dvs runt 20 grader, vilket jag även sett belägg för i diverse articklar. Hästar börjar kräva mer energi i foderstaten allt från +20 till -15, och hör på detta som kan vara tänkvärt: Den klippta tävlingshästen fryser INTE lika tidigt som hobbyhästar eftersom de har hög energiomsättning (dvs. hög värmeavsöndring) och oftast mycket energi ur foderstaten att omvandla!!
 
det finns experiment som visar att oklippta hästar i medelhård träning har en nedre gräns på -7 grader, dvs den klarar sig bra utan något extra ner till -7. En klippt häst i medelhård träning och ett "termotäcke" (vad det nu innebär) klarar samma nivå. Oklipta hästar i hård träning klarar ner till -15 grader, medan de klippta i hård träning med dubbla täcken klarar mer till -11.
Vidare gick det att läsa att dubbla täcken endast höjer den isolerande förmågan med ytterligare 10% pga att tyngdkraften gör att luftutrymmet mellan hästen och kylan trycks ihop och mindre stillastående luft fungerar som isolering. det blir alltså inte dubbelt så bra med dubbla täcken ;)
 
Och med ytterligare lite efterforskning har jag lyckats komma fram till att min typ av häst har en nedre kritisk temperatur på ca 5 grader sådär, och att hon bör få 0.15 kg extra hö för varje grad nedanför det. (0.15 kg hö = 0.18kgts, som blir ungefär 0.13kg hösilage om man räknar på 70%ts).
Haha, har ingen aning om detta stämmer, men det låter ju rimligt att ge henne drygt ½kg extra när det är på nollan i stallet o det dubbla om det är -5. Vet ju inte energiinnehållet i maten heller, men hon håller sig fin på den mängden hon äter just nu iallafall. Nu har vi precis fått balar fån en annan vall så det gäller att hålla ögonen på hull och muskler så hon inte tappar nätt med de nya värdena. 
 
btw: I temperaturer runt 37 grader är det en enorm fuktavgivning från hästen, upp till 295-370 g vatten/m2 hud och timme!
 
Spännande och nyttigt att fräcka upp minnet om detta, men nu måste jag nog återgå till mina böcker en stund.
Ikväll ska jag rida på min plutt, tänkte vi kunde göra oss lite fina nu när hon är torr och ren och det är så pass varmt att det går o rida i ridbyxor!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0