Njuter av livet

 
Vem har sakt att man inte kan ha kul bara för att man är vuxen? 
Nu när vi äntligen har så pass myclet snö att det går att rida på vallen - ja då är det bara att köra på!! Det är de här underbara småglimtarna som hela hästeriet handlar om tycker jag. det var bara på med miniskidorna och tuta iväg!! 
 
Helst av allt hade jag såkalrt ritid min egen lilla plutt över ängarna, men hon är ju som hon är i sitt framben. Hon är åter igen helt symptomfri sedan i torsdags, men nu får hon stå i ruta tills veterinären kommer på tisdag. Vågar inte chansa, det skulle bara vara dumt ifall det nu är nån töjning/överansträngning det gäller. 
Jag har alltid settt framför mig att det är snälla lugna Feelia vi tolkar efter, men nu fick det bli den vita faran. Givetvis tittar hon inte ens åt varken linorna eller skidorna, det är över hennes värdighet lixom - stålponny som hon är. Hon skötte sig exemplariskt både igår kväll när vi mjukstartade med några varv i trav på vallen. La in en liten galopp på slutet och det gick super. Idag höjde vi tempot lite och det gick att få stopp även då. Vallen är så pass liten att det inte går att släppa en föredetta galoppör, annars hade hon kunnat få springa sig lite trött. Hennes hiskliga tempo i kombination med totalt noll självbevarelsedrift går inte ihop där. I somras höll de på att hanma ute i taggbuskarna för att det inte gick att sakta ner innan svängen, crazy pony men hon e go ändå <3 
 
Det var bara jag som tolkade idag, jag orkar knappt hålla henne inne i ridhuset ens en gång så det kändes lixom lönlöst att ens försöka. Trist för timpa har aldrig tolkat....(I!!!)
 
Tolka var det enda vi gjorde om vintrarna förr i tiden. På grudvägarna, på stigarna, på gräsbanan, på ridbanan ja överallt!! Ibland satt vi i pulka men det var inte lika kul. Och så frös man.
Det var härligt att få stå på ett par skidor igen och känna snön yra i luften och isklumparna vina runt hjälmen. Lite synd att vi inte vågade släppa på fullt ut, men som sagt det gäller att känna sig för så bromsen tar på den ponnyn  i alla lägen ;) Vi fick upp ett ganska bra tempo ändå!!
 
Igår kändes det vääääldigt vingligt och ovant men idag när det bar iväg kändes det som förr i tiden. Stod upp i ganska snäva svängar i högt tempo. En vurpa blev det dock när jag hamnade i ettpar gamla spår och lixom blev kvar där när hästen svängde.
 
 
Här travar vi av lite på vägen efter galoppasset på vallen!
 
 
UT OCH RID PÅ ERA HÄSTAR!!!!
 
Jag blir vansinnig på dåliga ursäkter som att det är kvällen o mörkt, halt etc. På med reflexer o broddar då!! Går det att vara ute så var det!!!
 
Givetvis behöver man inte släpa sig ut i alla väder om man  nu inte måste, men har man möjlighet så ut och rid!! 
 
När jag var liten så hade vi en ridbana och en gräsbana 3-400 meter från stallet. Ingen belysninig. Eller jo, lite åt andra hållet så att säga fanns det 3 lyktstolpar utanför det gamla kapellet. Där kunde man skava fram och tillbaka på vägen om man nu nödvändigtsvis var tvungen att ha belysning. Annars var det skogen som gällde på vinterhalvåret om man nu ville det. Så länge det är snö ser man faktiskt ypperligt bra även utan pannlampa. Bara man kommer ifrån diverse gårdsbelysningar och annat.
Nu kan man ju ioförsig inte jämföra trafiken på småvägarna här nere med den traffik som rådde hemma, det var inte varje gång man mötte en bil om man säger så...  men sååå mycket värre är det inte här och de flesta på småvägarna hör försiktigt, för de ska antagligen till/från de stallar som finns i närheten. 
 
Givetvis är jag också ofta inne i ridhuset nu när jag har chansen. Och värdesätter det högt, för det är guld värt att ha tillgång till ett bra och "stort" ridhus på gården där man i regel aldrig är fler än 4 tycken samtidigt. Och nog för att det inte finns något bättre för varken hästar eller människor än att vara ute, så är det ju ofta långa perioder med ett underlag som är kraftigt begränsande ute såhär under vinterhalvåret. 
 
Nog om det, nu blir det att värma på soppan och utnyttja Tv4 play Premium som jag kostat på mig. Ville ju ha viasat play, men de tar inte emot betalningar från varken mitt eller sambons kort. DÅLIGT!! Jag har ett vanligt visakort och han har visa elektron och det är aldrig några problem att betala över internet med dem annars. Det går inte att få betalningen på faktura eller via internetbanken heller. GRYMT dåligt faktikst och det verkar vara fler som har samma problem. Snacka om att tappa kunder!! Just nu orkar jag inte ens ringa o bråka!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0