Billigt, gott och nyttigt

Jaa, det kan ju inte bli bättre ;)
 
Min favoritsoppa genom tiderna (eller sedan vi lärde oss den på hemkunskapen i 8:an iallafall) är potatissoppa och den blir grymt god faktiskt!! Den består av potatis, morot, gul lök och purjolök. Gärna vitkol också, ja alla rotfrukter är "välkomna" men detta är vad som alltid finns hemma. Detta kryddas med vitpeppar och buljongtärning. Jag brukar ta både grönsaksbuljong och köttbuljong. Känner man för att lyxa till det lite extra blir det jättegott att slänga i en kryddig korv av något slag. Men då klassas det inte som budgetmat längre ;)
Den ska inte mixas eller nått annat fjant, nä "vatten" o rotfruktsbitar ska det va!! Dock är den lite besvärlig att ha med som matlåda men den är snabb och smidig att göra för hemmabruk.
 
Vi försöker spara in så mycket som möjligt på matkontot för det är där vi har möjlighet att spara in på grejer (ur en hästnörds synvinkel alltså). För det ska jag inte sticka under stolen, att det är tufft med ett hushåll som består av en student, en "låginkomsttagare"(normalinkomsttagare) och två uppstallade hästar i en storstadsregion!! Trots detta är det inte ett alternativ att göra sig av med våra "bäbisar". (Och vi har dessutom haft en ruskig tur att hitta en så billig stallplats som vi gjort, med ridhus och allt som i pringip alltid är ledigt då det bara är vi 10 uppstallate + tjejen på gården som har tillgång till det.) Tim ska ju hålla på med sin sport så länge han har möjlighet (dvs så länge vi bor kvar i närheten av göteborg) och Feelia skulle jag aaaaaaldrig sälja för alla pengar i världen!!! Min bästa vän ska bli gammal hos mig <3 
Haha, dessutom är ponnyn ganska "osäljbar" ;) Utöver det så är ju hästarna hela vårat liv. Det är dom vi brinner för, och det är dom som gör oss hela. Både som individer och även till stor del som par tror jag. Och det är såååå skönt!!! En regnig dag hänger det två blöta stinkande täcken på tork här hemma. Nu när det är kallt står det två torvbalar på upptining i hallen. I bilen ligger det ett och annat skitigt schabrak och inte sällan nerbajsade benlindor. I myntfacket hittar man en uppsättning broddar och just nu är hela balkre delen av bilen full med halmbös efter att vi kört halm. Det ligger nytvättade benlindor på köksbordet, otvättade schabrak o tvättkorgen och alltid minst två par ridbyxor nedanför sängen. Ett sidepullträns på "hobbybordet" och inte sällan någon sadel i en vrå. Herre gud, det har till och med hänt att jag hittat prisrosetter i kalsonglådan ;)
 
Där blev det en lite detour om min underbara tillvaro. Åter till ämnet:
Runt 2000 landar våra matkostnader på varje månad. Och det skulle kunna vara ännu lite mindre om vi gav fan i allt onödigt!! Dock köper vi ALLTID svenskt kött i den mån det går. Lamm brukar vi köpa nyazeländskt faktiskt. Tråkigt att det fraktats så långt, men jag inbillar mig att de har det ganska soft där nere med utevistelse osv. Danskt griskött skulle det ALDRIG falla mig in att köpa tillexempel, då är jag hellre utan!! 
Åter igen längtar jag tills den dagen jag har egna höns och lamm så man vet med säkerhet att de har haft ett bra liv med bra foder och mycket utevistelse!! Kor blir det för mycket "krångel" med att hålla, men vi är helt överens att vi åtminstonne ska vara självförsörjande på ägg kyckling och lamm iallafall. Och gris var ganska mysigt att ha också. De har man ju dessutom bara över sommarhalvåret så det kanske skulle vara något att prova på igen. 
 
Lamm känns inte heller så "ansträngande" och "sköter sig själva" vad gäller fortplantning. Dessutom är lamm mitt favoritkött, och de är duktiga på att röja undan sly i blivande hästhagar. Höns är ju bara ett måste när man bor på gård, det gäller bara att hitta höns som vill ligga på äggen med så det blir kycklingar! 
 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: under min uppväxt kunde det hänga en nyplockad kyckling på häng i duschen, eller en gris ute på logen. Vi var med och styckade gris, gräsand, rådjur you name it. Det var lixom inget konstigt. Såklart funderade man lite när man satt där med sin fläskfilé på talriken - var det gosegrisen som alltid kom fram för att bli kliad bakom örat eller var det lortegrisen som var lite mer tillbakadragen?? Men jag visste att de hade haft det bra iallafall. Massa god mat, torr halm att sova på och en stor hage att bröta runt i. Och en husse som alltid busade och kelade med dom ("sitta i knät" o bli kliad på ryggen var populärt - dock inte från pappas sida när de kröp uppåt 2-300 kg på slutet). 
 
Dock skulle jag aldrig klara av att utföra själva dödandet på något av mina djur själv. Så det är väl lite dubbelmoral kanske. Men dubbelmoral är något jag är bra på ;)
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0