En bra affär

Tjaa, det kan man kanske säga att jag gjort idag, jag känner mig nöjd och glad iallafall. Som student får man inte vara kräsen!
 
Var en sväng på tre hästar och de hade faktiskt fått in lite nya begagnade schabrak där idag. Det var länge sedan sist det fanns nått annat än gamla voylockar eller urblekta, vinröda sammetsschabrak med guldkant.... Jag köpte 6 schabrak för 145kr, dvs knappt halva priset  för ett vanligt sketet hööks schabrak eller liknanade.
Det duger finfint till mig och de behöver ju faktiskt inte vara sprillans nya för att de ska fylla sin funktion!!
Och med mina korta ben blir de alltid svarta och fula efter ett pass eller två eftersom stövlarna ligger an och gnuggar av sig. Så varför köpa ett nytt fint för 4-600 som ändå blir "förstört" efter några ridpass när man kan handla begagnat??!!
Det ljusgula med grå kant är min nya favorit, det kommer bli jättefint på Feelia till våren/sommaren :) Dessutom var det lite "stelare" och rejälare tyg i och sådana gillar jag. Det grå med rosa paspoal tyckte jag också var lite gulligt så det fick följa med hem. Hihi, det ska genast på hoppsadeln tänkte jag, bara för att det det ska synas att det är min sadel gubben rider runt i ;) Som ni ser blev det även ett cremefärgat med blå/brun passpoal, ett vitt med rödsvart passpoal och ett helt vitt. Tror jag har ett lika dant redan och gillar det. Det gröna schabraket har jag haft flera andra lika dana i olika färger, men tror bara det är det svarta som finns kvar numera (nackdelen med gemensam tvättstuga som man delade med folk med samma intresse.....) vad jag minns är de lite väl små, men planen är ju att köpa en 16-16,5" hoppsadel igen så det blir perfekt. 
 
Förövrigt då? Joovars har börjat en ny kurs: läkemedelskemiska principer. Börjat soft de två första dagarna med basic repetition av cellbiologi, men jag har en känsla av att det kommer bli värre framöver när kemin kommer in i bilden igen... Dock är det väldigt intressant då just funderingen över vad som händer i kroppen när man tar en medicin var en av anledningarna till att jag sökte till apotekare (inte bara de kommande lönespecerna som var lockande alltså). 
 
Hästpluttan var ju halt efter träningen förra veckan. Vet ej vad hon gjort eller om det var en överansträngning. Hon ömmade på insidan av hoven samt när man tryckte ihop trakterna med visitertången. Dessutom var hon gallig/svampig i senskidan och ömmade lite vid palpering av ytliga böjsenan och gaffelbandet så jag valde att ta det väldigt försiktigt. 
 
Fredag: tappsko höger fram, öm, fick ny sko, såg dock inte själv hur varm/gallig hon var.
 
Lördag: kall och fin, ingen markering. tränade men hon ville inte svänga vänster o jobba i form (redan där morde en varningsklocka tickat igång för hon ÄR ALDRIG "dum och istadig"...Dock var hon vrålpigg och övertaggad så det var inget jag tänkte direkt på... 
Söndag: Väldigt gallig i frambenen (även i kotleden) efter mastodontdressyrpasset dagen innan. aningens varm i vänster fram Longerade i båda varven - ingen hälta åt nått håll och benen "kalla och torra" efter rörelse. Gick ute i stora (leriga) hagen som vanligt.
Måndag: "jätte"Varm hov och gallig upp över kotan höger fram. svaaag puls. Halt i endast vänster varv (dvs vid belastning av insidan på högerhoven). Stått i torr, plan hage hela dagen. Fin i alla andra ben, även i det "krångliga" lymfangitbenet.
Tisdag: Kall, "torr" och fin i alla benen. Skrittat 15 miin. Ohalt vid koll i båda varven.
Onsdag: Varm IGEN och gallig, upp över kotan och i senskidan men ingen puls. Hovslagaren tar av skon och klämmer igenom, det är då vi upptäcker att hon ömmar vid palpering av gaffelband och ytliga böjsenan samt med visitertången upptäcker ömhet på insidan av hoven och när hovkapseln trycks ihop. Slår på skon igen, men bara med en söm på insidan för att undvika ev. tryck på det onda. Vi kliar oss lite i huvudet, Feelia är ju inte helt lätt heller, för gör det liiiiiiiiiiiite ont på ett ställe gör det JÄTTEONT på alla andra ställen sen......
Torsdag, fredag, lördag, söndag måndag har hon fortsatt att stå i liten platt hage och varit helt symptomfri alla dagarna. Redan på torsdag förmiddag fanns där fortfarande ingen puls och inte tillstymmelse till en endaste liten galla eller värme. Isbitstassar som de ska va!!
 
Förhoppningsvis var det nån söm som tryckt lite, eller sviter efter tappskon, hon kan ju vara lite känslig. 
Igår skrittade jag 20-30 miin i ridhuset och hon var jämnljummen och fin efter det. Dock var hon het i sin högra bakhov innan passet........ men det försvann sen vid rörelse. Idag var hon också kall och fin runt om så hon skrittats ut i 20 min. Imorgon får hovslagaren palpera senorna igen så får vi se om hon fortfarande är öm.
 
Min gissning är:
# Hon blev överansträngd på träningen (högst otroligt tycker jag faktiskt) och detborde då ha varit mer bestående.
# Hon har haft oturen att sträcka sig i den leriga hagen just sista dagen hon gick i den (mer troligt, men ändå lite otroligt då hon klarat sig utan stärckningar hela vintern innan)
# Någon av sömmarna har tryckt på något vis alternativt att hon haft ömhet kvar efter tappskon som "blossade upp". (hon fick ju inflamation i läderhuden en annan gång så omöjligt är det ju inte) 
 
Jag tror mest på det sistnämna då jag VET att hon ÄR känslig för tappskor efter att ha bott på blöta pestkusten i snart 4 år. Jag BORDE inte ridit henne på dressyrtrännig dagen efter och jag BORDE ha reagerat när hon inte ville sväng vänster i form.... Men ni vet hur det är, det är det svårare varvet, man rider för ny tränare och vill inte sitta o pipa o gnälla i onödan för man är orolig över vad de ska tycka osv osv. Dock är detta INGEN ursäkt till att nonchalera ett sådant beteende på en sån urbota ärlig häst som min. Hon skulle ALDRIG vara "istadig" (ovillig är nog en mer passande beskrivning) utan en anledning!! Dock kan hon såklart vara lat i arbetet men hon protesterar aldrig!!
 
Ömmar hon fortfarande över senorna vid palpering i morgon blir det såklart veterinären, annars kommer jag ha lite is i magen och fortsätta skritta henne i 3-4 dagar för att sedan kolla av hur hon ser ut i traven. Förövrigt har hon behandlats som om det vore en "senskada", dvs stilla med värmande stallbandage och nu lite skritt på det. Dessutom är det är snart dax för tandraspning och genomgång av "pannyn" för att se så hon är fit får fight inför säsongen, så då kan lika gärna Feelia gås igenom med även om det känns lite "dyrt". Det konstiga är att hältkontroll av Feelia var 2-300kr dyrare än för Moonlight. kan det vara för att hon är större och tyngre att böja igenom tro? 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Malla

Det var en himla bra deal! O när det gäller sånt är de ju bara vansinne o lägga massa onödiga pengar på nytt när det finns minst lika fräscht o bra begagnat!

Svar: Ja, det tar emot att lägga pengar på "onödiga saker" när jag blir minst lika glad över andras "bortkastade" prylar! Man får inte vara dum ;) Mitt nästa projekt är att köpa en ny uppsättning vinterkläder på blocket. Iom att jag oftast har 158/164 misstänker jag att det kommer finnas en hel del urvuxet sånt ute framåt våren ;)
Lina Karlstad

2014-01-22 @ 15:00:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0