Farfars-farfars morfar och morfars-mormors far

Ja det är väl de närmsta hela fullbloden Feelia har i sin släkt. Ändå är hon kändlig som ett. 
 
Hon har ju varit jättefin i sitt framben nu ända sedan vi la om skon och hon fick hel vila ett par dagar. Hon har varit riden lätt i alla gångarter den senaste veckan utan några som helst problem och hon reagarar inte alls vid palpering av senorna längre, så jag kände att det var dax att släppa ut henne i stora hagen igen. 
Har man en häst som går att rida på anser jag att den ska kunna gå ute i vanlig hage också... 
 
Trots att det bara är hon, Moonlight och en ponny till i hagen gick detta inget vidare. Tydligen hade de sprungit o busat som tusan vid insläpp, och det går ju lixom inte stoppa dom ifrån. Det ÄR en hel del snö i hagen men under är den knögglig o dan. det är ingen "tung" snö som laggd sig så den vill inte riktigt packa sig. Där de står mest är det ju tilltrampat o platt men ute i hagen är det ganska ojämt under. 
 
Givetvis kommer Feelia in med jättetjocka och varma ben. Nu sitter jag i en knivig sits eftersom jag inte vet om hon faktiskt ÄR skadad eller om det enbart berodde på att de sprungit i hagen. Hon var ju lika varm och tjock i alla fyra benen så jag misstänker att det berodde på buset. Men hon ömmade igen vid palering av senorna. Dock kände jag bara på det "skadade" benet. Men jag vågas inte chansa.
 
Hon fick sova med stallbandage och när jag kom i morse är hon iskall och "vacuum"förpackad i alla benen igen, trots att hon hamnat ute i stora hagen. Jag flyttade över henne till rutan, men det känns nästan lite "töntigt" för idag var hon ju fin igen, MEN såhär har hon ju aldrig varit förut så nu blir det veterinärkontroll innan hon får röra på sig i mer än skritt igen ;)
Även Stålponnyn Moonlight hade skadat sig i buset igår och det hör till ovanligheterna må ja säga!! Hon hade skurit sig i karleden på bakbenet, antagligen har isen under snön brustit på något ställe, för nån skare finns det ju inte. 
 
Det fick bli torr animalintexkompress och ett litet bandage över natten så det inte kommer in kiss o bajs o torv från boxen. Idag tog jag av det så det får lufta sig ute i snön. Såg fint ut, men det hade inte bildats någon direkt sårskorpa, jag antar att kompressen rör sig en del när hon rör på sig ute. 
Haha, hade det varit überkänsliga Feelia hade hon antagligen stått med början till lymfangit vid det här laget. Men inte Moonlight inte ;)
 
Nu väntar jag på att veterinären ska ringa upp. Hoppas på att hon kan komma redan imorgon så jag vet vad som är fel, OM något är fel. Trist med en obrukbar häst när det för en gångs skull är snöigt och härligt här nere. Dock är snön aldeless för "lätt och yvig" för att den ska skydda vallen så pass att det går att rida på den :/
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0