Fler gamla myter

Något som är mest intressant är när man får gamla "myter" sönderslagna och förklarade för sig. eftersom vi läste om b.la miktion igår kom den gamla skrönan om att dricka sura saker för att sänka pH.t i urinen och på så vis få bort bakterierna - bullshit! visst, pH i urinen kan bero på kroppens metabolism, men detta beror inte på om man druckit något surt eller inte. Det sura i juicen tas omhand lååååååångt innan den hamnar i urinblåsan. Däremot är det såklart jättebra att dricka mycket för att skölja rent i urinblåsan så mycket som böjligt för att hindra bakterierna från att öka i antal. 
 
försöker sitta o komma på fler "myter" som blivit sågade, men kommer inte på någon av som just nu. Det är iallafall väldigt intressant att få lära sig hur saker och ting verkligen fungerar. 
 
Nu blir det sax för matlagning - indiskinspirerad räkgryta med naan står på dagens matsedel. 
Till maten blir det nog lagom att kolla på ryttareliten - ni har väl för guds skull inte missat det?? Timpa och jag sitter som klistrade framför datorn varje tisdag ;)
 
Det är mycket tal om att deltagarna är bortskämda osv osv och visst har de haft olika förutsättningar, men de har nog fan fått jobba sig till dit vi är idag. jag kan bara relatera till tjejen på gården där vi är uppstallade, visst hon har fina ponnys med rätt förutsättningar, egeet ridhus och bla bla bla, men hon är då allt annat än bortskämnd!! Man får lära sig att ta moggångar och kämpa hårt. Det är timmar i sadeln som gör det, inte hur många nollor priset på hästen innehåller. 
 
hade jag fått ett stall med 6 topp ponnyer i den åldern hade jag ändå aldrig blivit någon stjärna. Jag saknar helt det drivet och faktiskt också talangen! Näe, det krävs så mycket mer än ett par föräldrar med pengar. 
 
och folk tycker de har flaschiga gårdar och stallar osv - ja det är väl en förutsättning att kunna träna hemma. Och att arbetet ska vara enkelt att genomföra. Jag har full förståelse för att allt måste vara i tiptop för att få verksamheten att fungera. och dessutom är det väl klart som fan man är stolt över vad man byggt upp och då vill man väl ha fint runt omkring sig. Jag ser dessa miljöer som en otrolig inspiration till min kommande gård, den ska fan va "lyxpyx" i miniskala. Det första jag ska förse min sadelkammare med är några fina tavlor och en kristallkrona!! (sen att den med all säkerhet blir inköpt på typ ikea för 299 och består helt och fullt av plast är en annan sak). Det är kul och givande att ja fint omkring sig i stallet helt enkelt - det är ju trots allt där de magiska djuren som är centrum i våra universum bor <3
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0