Men LILLA vännen...

Jaa, vad ska man säga.....otacksamma nittiotalister???
 
Det råder sjukdom även bland föreläsarna på skolan i dessa tider, och vi har fått en del ändringar i schemat. Igår hade det blivit lite fel i schemat, det stod att vi skulle sluta 13:45 men i själva verket skulle det vara 14.45. Surt för jag hade bara mynt till parkeringen till 13:40!!
 
Men, då är föreläsaren så gullig att han erbjuder oss att köra på med föreläsningen över lunchen så vi skulle få sluta enl. schemat men ändå inte missa något viktigt. Men se neheeeeejdå det kom ju INTE på frågan, för man MÅSTE ju få sitta o flamsa o tjattra i koridoren i 75 minuter varje dag.... Och de var sååå hungriga osv osv. Nu hör det ju till saken att vi skulle ha 15 min rast efter varje 45min föreläsning (som vi alltid har, sjukt tidskrävande enligt mig...) så det fanns ju tid att äta på. På 15 minuter hinnar man både micra sin mat och äta den, med 2-3 minuter över till annat.  Det lär de små liven bli varse om ute i det riktiga arbetslivet iallafall!
 
Tror de på riktigt att de av principskäl kan sitta av en timmes lunch på sin arbetsplats med sedan? När kollegan är sjuk och det inte finns någon vikare, med kunder som ska handla, leveranser som ska tas emot och packas upp och fler leveranser som ska skickas iväg innan deadline osv osv?? Herregud, då har man inte ens tid till att gå på toa! Fråga mor, hon vet hur det är att ensam ha butiken öppen från 10-18. Nu stänger hon förvisso för lunch i 30 min tror jag, men från 13-18 går det inte alltid att få till ett toabesök för hennes del, ännu mindre en demonstrativt avsutten rast!
 
Skulle gissa att det är så på de flesta arbeten. På mitt jobb hade vi sällan lunchrast, vi åt under tiden vi satt med "pappersarbetet", dvs lektionsplaneringen. På mitt nuvarande jobb har jag OCH hästarna 30 min lunch, dvs när barnen har gått ska jag lunchfodra hästarna, fylla på vatten och sedan kan jag äta själv. Funkar superb på 15 minuter. Ofta blir det såklart fulla 30 min, men då sitter man ju bara av den sista kvarten i väntan på att nästa gäng ungar kommer så man får börja jobba igen! Om jag inte har böckerna med mig så jag hinner plugga lite. 
 
På en annan arbetsplats har vi ingen schemalagd lunch över huvud taget, för det går helt enkelt inte att sätta sig med armarna i kors under en så lång tid när man kanske är 1 eller 2 som jobbar inom ett serviceyrke. Hästar ska delas ut till eleverna, lektionerna ska planeras, mailen ska kollas och besvaras, och det ska svaras i telefon. Vi äter på arbetstid när det passar, ofta i omgångar då man sällan hinner äta upp innan det knackar på dörren och någon behäver hjälp med att tränsa eller när det ringer i telefonen. 
 
Så grow up kids!! 
 
 
Till saken hör den att fi vick 45 minuters lunchrast OCH slutade en halv timma tidigare än den felaktigt schemalagda tiden, så jag vet inte riktigt hur det gick ihop. det blev loos loose situation tror jag för vi fick inte alls lika mycket undervisningstid som först var tanken. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0