Vårkänslor?

varje vår får jag känslan av att nu ska ja fan bli lite nyttigare, nu ska jag börja röra på mig osv. Så även denna vår. men hur fan ska jag få tiden till det? Har iof varit liiiiite "duktig" i vinter. Tex om det är långt kvar tills tåget går (och om det inte regnar) tar jag alltid en vagn som inte går ända fram till centralen så jag får 10-15 min promenad istället för att sitta o dega på centralen. 
 
Kosten har jag varit "duktig" med i perioder, dvs jag har oftast inte ätit godis varje dag. Det får det lov att bli ännu mera skärpning på!!! problemet är att både Timpa oh jag är förtjust i det mesta som är onyttigt; godis choklad, chips och dricka. och bakverk av allehanda slag. På senare tid har vi mest ätit chips och då känner man sig helt plötsligt "lite nyttigare" - haha!! 
 
Den senaste tiden har jag fått en ganska bra kvällsvana (enligt mig) och det är att istället för o käka chips eller macka så har jag fixat en tallrik med sallad till kvällsmat (intas i sängen såklart, med laptopen på magen) oftast med gurka, tomat, vitkol och oliver. Och så nån skiva ost eller skinka på det. Ibland blir det yoghurt, flingor och bär - inte lika nyttigt kanske men fortfarande bättre än typ en bulle. 
 
Och när jag ser hur maniska alla andra är runtomkting mig kan jag bara inte låta bli att själv dras med i all inspiration och målmedvetenhet av bara farten!! 
 
Jag filar på ett upplägg som skulle passa mig, det känns som att det måste vara realistiskt, det måste kunna gå att utöva i praktiken så att säga. Så istället för att göra som varje vår/sommar och bestämma mig för att börja springa och träna och aldrig mer äta godis på en vardag kommer jag inte gå ut så jälka hårt denna gång. Jag måste hitta motivation till att orka i fler än två dagar så att säga ;)
 
Så, min plan är att:
 
1: Dra ner på godsakerna - helst drastiskt. Jag vill inte ha några speciella svullardagar, det är bättre o trösta sig med nått gott en dag då det behövs helt enkelt. Jag tror mer på "godispeng" i så fall. 150kr i månaden till (onyttiga) godsaker! 
 
2: Lära mig ta lagom stora portioner och inte trycka i mig tills magen spricker.
 
3: Röra på mig mer
 
4: Äta mer frukt, grönt och fisk
 
 
5: Äta lagad mat istället för mackor eller godis när jag är hungrig. 
 
 
 
Och allt detta har jag knåpat ihop samtidigt som jag smuttat på ett glas påskmust - läsken tror jag är största boven av dom alla i västerländsk livsstil. Nu dricker vi ändå inte speciellt mycket läsk här hemma, men det måste nog dras ner på det med!
 
 
 
 
 


Kommentarer
Mallan

Låter bra Lina!!!! :)

2014-03-24 @ 22:41:31
URL: http://troddedu.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0