Alltså...

sätt/sett, väck/veck, värk/verk, än/en, sträck/streck osv osv, HUR svårt kan det vara???
 
Det här är något jag gnällt över förut, men det gör mig SÅ FÖRBANNAD!!! SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT ATT FÖRSTÅ??? 
 
Jag kan villigt erkänna att varken gramatik eller rättstavning är min starka sida, men kom igen. När det till och med skrivs fel I publicerade tidsskrifter och articklar (om än på nätet) så har det fan gått för långt. När till och med en nära dyslektiker/analfabet reagerar och stör sig. För att inte tala om alla fäckliga acebookstatusar. 
 
Till er som inte fattar:
 
Sätt: Jag gör på mitt sätt. Man kan till exempel göra olika saker på olika sätt. Det kan även beskriva en persons beteende. 
Sett: Jag har redan sett den filmen. Sett har man gjort med ögonen.
 
Väck: Han är ju helt väck (i huvudet kanske). Något är borta/saknas.
Veck: Det är ett veck på gardinen. Den har alltså vikt sig.
 
Värk: Jävlar vilken huvudvärk jag har. Något värker. Det gör ont.
Verk: wow, vilket mästerverk! Något man gjort eller skapat. Eller typ ett maskineri (urverk, järnverk). 
 
Än: Du är större än mig. Än beskriver hur något förhåller sig vid jämförelser.
En: Jag har en törre bil än dig/jag har en uppgift kvar. Det beskriver saker
 
Sträck: Jag har jobbat tio timmar i sträck. Kan du sträcka dig efter brödet. Något sträcker sig över tid och/eller rum.
Streck: Du är smal som ett streck. Beskriver något. Kan också vara symboliskt. Nu stryker vi ett streck över det här. 
 
Sådär! Nu har säkerligen ni med gramatik kunskaper fått e ett gott skratt med. För formuleringar, meningsuppbygnader och korekt gramatik är inte min starka sida heller. Tro mig!
 
OCH jag gör mig inte till åtlöje genom att skriva "en" istället för jag/man. Jag lovar: det finns INGET gulligt i det... INGET ALLS!!
 
 
Yeah, vad aggro det här blev då! 
 
Nu blir det sängen för imorgon MÅSTE jag komma till skott med plugget. Det har varit riktigt trögt idag... BLÄÄ. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0