Gramanen på!

Yepp! 
 
Det låter så hårt, men är man 11 år MÅSTE man lära sig att inte rusa och kasta sig över en bom på marken!!
Det blev ett långt pass idag, med all fokus på komunikation och kontroll. Höll på i 1.5 timme inklusive avskrittningen ute. åtminstonne en timme spenderade vi i skritt. Där fokuserade vi på form, rakriktning och lydnad. Har säkert gjort 200 halter idag, med gott resutat! I traven red vi mycket övergångar. Istället för att börja dra i henne när hon rinner iväg saktar jag av och börjar om eller rider skänkelvikning. I traven fuskar vi lika väl båda två nämligen. Jag kan inte sitta o hänga i tyglarna och räkna med att hon ska jobba på, samtidigt som hon är lite ful och rinner iväg när det blir jobbigt. 
 
Såg till att lägga in många små pauser också. 
 
I galoppen åkte gramanen på. Jag anser att det är bättre att hon drar o bråkar i den än att jag ska behöva dra och bråka i henne. Då kan jag lägga mer fokus på en god ridning som kan stötta och hjälpa henne istället. jag vill inte ha henne fixerad i gramanen, utan hon får ett ganska så stort spelrum, men med "tydliga gränser". 
 
Målet i galoppen var att kunna vänta in bomen och behålla rätt galopp. samt att hon inte ska kasta sig iväg efter för att det blir jobbigt. Högervarvet var det inga jätte problem med, mer än att hon var pigg och taggad. I vänstervarvet blev det lite jobbigare, men hon fick jobba på tills det släpte. Haha, hon fick alltså jobba med bommen i 5 minuter istället för tre , ni känner ju mig - hon kanske går sönder annars ;)
 
De tre sista gångerna kunde hon vänta in bommen fint. Och utan att bryta av till trav!
 
Hon får jobba med bommar mer eller mindre varje dag nu, för att bli av med allt övertaggande så fort de åker fram. Trams att inte kunna trava/galoppera över några bommar utan att sänka ryggen och rusa tycker jag. Då får man allt ta i lite i stället. Dessutom är hon ju nyligen genomgången av veterinär hela hon, men fortsätter det att ta emot så som det gör nu även när hon kommer ut i större hage får vi gå igenom henne igen. 
Jag tror nog det är styrka och grundutbildning det brister i, inte något fel någon stans!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0