Kunskap är makt

För ett par år sedan var det ett sånt jäääkla hets från mina föredetta svärföräldrar att jag var TVUNGEN att vaccinera mig mot TBE för det var sååååå farligt att vara i stallet för hästarna kunde ju ha fästingar på sig eller man kunde få fästingar på sig ute i hagen.... (vem har INTE stängslat sommarhagar i midjehögt gräs åtskilliga gånger lixom, eller sover med 3-4 utekatter i sängen)  Men, enligt en del är ju allt farligt....
 
Fine, sa jag pröjsar ni så vaccinerar jag mig. 
 
TBE är ett virus som kan orsaka hjärn- eller hjärnhinneinflammation (dvs encephalit).
TBE = Tick Borne Encephalit.
 
Till saken hör den att jag aldrig tog alla sprutorna när jag hade chansen... 3 sprutor á dryga 500 och sedan en varje år tror jag det var. Det har vi definitivt inte råd med nu - och jag har gått och tänkt lite på det där. Nästan känt mig lite orolig. 
På denna kursen läser vi om bland annad TBE, så jag passade på att resercha lite. 1177 ser jag som en någolunda tillförlitlig källa och där står det att ca 200 drabbas av TBE i sverige varje år. Men det är bara upp till en tredjedel av dessa som drabbas av encephalit. Resten får oftast lindriga besvär och blir friska på någon vecka. Ååååkej tänkte jag, som alltid tycks ha en törst efter sanning och förklaring på saker och ting. Hittar man ingen sanning får man ta reda på den själv!! dax att plocka fram miniräknaren:
 
 
Vi är över 9 555 000 invånare i sverige, av dessa insjuknar ca 200 i TBE varje år, dvs 0.00002% (0.02promille) av befolkningen. Det är alltså 0.00002% risk att jag blir sjuk. MEN det var ju bara upp till en tredjedel, dvs upp till 66 st, som fick encephalit. Efter ytterligare beräkningar inser jag att risken för att få hjärnhinneinflammation av en fästing ligger på 0.0000069% (0.0069promille) eller 6.9 ppm om så önskas (knappt 7st på en miljon). 
 
Vi drar en enkel jämförelse som de flesta ken relatera till: Risken för att dö i en bilolycka ligger på 0.03 promille (beräknat på trafikverkets siffror som säger att 250-350 personer omkommer i traffiken i sverige varje år).
 
Det är alltså många gånger större risk att dö i traffiken än vad det är att smittas av TBEviruset. Det är dessutom många många många gånger större risk att dö i trafiken än vad det är att drabbas av just TBEorsakad encephalit.
 
Med tanke på att jag kör bil minst en gång om dagen är jag inte lika nojig över att ej ha en fullgod vaccinering mot TBE längre.... 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0