Omtentor är inte alltid tokigt

Nej, det måste jag faktiskt erkänna. 
 
Ibland är det enklare att lära sig en "helhet" först och bara acceptera att "såhär är det" och sedan bearbeta sig ner på en mer molekylär nivå. 
 
Fast lika ofta är det enklare att börja från botten så att säga. Men iallafall, ska man hitta fördelar med att ligga efter och ha omtentor så är det att kurserna känns mycket enklare när man läst fler saker imellan. 
 
Som jonpumpen SERCA som transporterar kalcium. i cellbiologin fick vi lära oss hur den ser ut, hur den är uppbygd, vart den finns och vad den gör. Men sådant har jag svårt att reltera till.
 
Ny efter fysiologin VET jag att om en muskel ska kunna slappna av får det inte finnas något kalcium i cellen, det måste transporteras in i organellerna för förvaring. Och vips blev det en ahhaaaa upplevelse när jag nu skulle sätta mig och läsa om denna jonkanal på kolekylärnivå. När jag förstår varför den är viktig.
 
 
Längtar sjukt mycket efter min häst idag, hon var såå fin i ridningen i söndags, i måndags var det inte jag som red och igår var jag för lat för att rida i regnet när det var hoppträning i ridhuset ;) Vi borstade läääääänge istället <3
Min fina fina fina lilla plutta. kan ju även tillägga att hon numera kommer i "smalgjorden" igen!! Fick ju köpa en "reservgjord" att ha efter alla skador sommaren/hösten 2011. Reservgjord var det ja, haha nu har den till och med blivit utsliten! Köpte bara en såndär syntetgjord i "plast" för att jag ändå inte skulle ha den länge. Men nu så, nu har hon kommit i sin "fina" morris and noland jgord igen. Dock är den av en äldre modell och ser inte jättekomfortabel ut så jag ska nog se mig om efter en ny vid tillfälle. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0