Snart är den här

Den där underbara tiden på året. När man för en gångs skull är lite ledig, eller iallafall inte så jävla sönderstressad.
Man kan rida ut i timtal, pyssla i stallet i timtal, putsa träns osv osv i det oändliga.
 
Det var just det jag och min sambo föll för hos varandra. Vi är lika gediget hästgalna båda två. Vi älskar att spendera timmar av dagen i stallet, att sitta och putsa träns, rida ut på långa härliga uteritter, sopa stallgången, borsta schabrak, pyssla med hästarna, ja allt som har med stallet att göra helt enkelt! Tyvärr tappar jag bort det i all vardagsstress. Nackdelen med att plugga är att man aldrig är ledig, det finns alltid något man kan lägga mer tid på inom studierna (eller enklare beskrivet, det finns alltid minst 20% av det som man förväntas hinna med som man aldrig ens hinner titta på). Sambon å andra sidan är ju färdig med sitt när han jobbat sina 8 timmar för dagen. Det i kombination med att han bara behöver 5-6 timmars sömn gör att han får 11 ( E L V A ) timmars fritid varje vardag. Då klarar man lätt av att avlägga 4-5 timmar i stallet varje dag utan problem. Jag är sjukt avundsjuk och om tre år har jag också bestämt mig för att ha det då!! Kanske jobba heltid de första åren så jag kommer iordning med min ekonomi igen, men sedan ska jag jobba deltid! Eller, ah, planen är deltid på apotek/gymnasieskola och sedan en liten verksamhet hemma på gården så det kommer ju fortfarande bli jobb - fast hemma. Och med roliga arbetsuppgifter - typ mocka bajs, finns inget bättre!
 
Om drygt en vecka är jag klar med de sista tentorna för den här delen av sommaren. Och jag har planerat att spendera min sommar på bästa sätt: mycket kravlöst hängande i stallet och låååånga härliga uteritter. Bus på vallen när den är slagen står också högt på schemat. Bara att hoppas på att Feela fixar uteritter även utan sulor fram! Annars får det nog bli boots för hennes del, för nu tänker jag INTE harva runt i ridhuset längre. Jag har inte ridit ut på en riktig uteritt sedan tidigt i höstas - på hösten blir hon ju så panikig över alla älgflugor så det är på vintern, våren och sommarn vi kan rida ut. I vintras var det mörkt mörkt mörkt och i januari blev hon dålig i hovarna och blev ordinerad att endast jobba på mjukt underlag. Så, ja det är lite abstinens på uteritter här! Herregud, vi har ju inte "gått på dejt" sedan i höstas då med andra ord ;)
 
Igår hade Feelia givetvis trampat av sig en sko så hon fick en boot på den hoven idag och fick gå ut i stora hagen som vanligt. Än så länge knädes hon fin i benet - ingen värme och inga gallor. de brukar ju komma snabbt så jag räknar kallt med (och håller tummarna HÅRT för) att det inte uppstått någon ny inflammation i sulan. Ikväll får hon på sig skon igen iallafall och på fredag ska hela hon skos om. Utan sulor på framhovarna. Men det går nog bra!
 
Min fina fina skrutta <3
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0