Tråkigt men sant: Urk för politik

Ja. Kanske jag är en dålig männika som inte tar mitt ansvar som medmänniska och sätter mig in lite mera i politiken. Jag ska med handen på hjärtat erkänna att för det första tycker jag det är fruktansvärt tråkigt med politik och för det andra tror jag många av politikerna strävar efter att göra karriär och tjäna stora pengar snarare än att föra folkets talan så att säga. 
 
Och nu på senare tid tycker jag inte ens att vi kan kalla oss för ett demokratiskt land längre... 
Nu är jag ungefär lika insatt i dessa samhällsfrågor som en 15åring men det där med demokrati grundar sig väl ändå i att ALLA ska få en chans att föra sin talan, eller?? Att alla som vill ska få chansen lägga upp sina tankar och ideeer kring hur problem ska lösas för att sedan folket ska bestämma vilken riktning de vill att det land de bor i ska röra sig i. Rätta mig gärna om jag har fel där, för det är då den slutsatsen jag drog från föreläsningarna på samhällskunskapen i grundskolan. Dessutom misstänker jag att det fortfarande råder yttrandefrihet...
 
Förövrigt är min personliga åsikt om politik den att alla ska dela med sig om hur DE vill ha det, men sen i slutändan kommer INGEN få som de ville ha från början iallafall för det ska kompromissas hit och dit. 
 
Ja, som ni säkert ser så finns det stora brister i min kunnskap om politiken. Jag tycker inte det finns något parti jag känner mig " hemma hos" så snälla hjälp mig gärna!!
 
Här är en rad saker JAG anser som viktiga, sett ur MITT perspektiv:
 
Pengar:
Tjänar man mer, ja då ska man betala mer i skatt. 1/3 av inkomsten oavsett tycker jag. Ingen är gladare än min mor över den blå regeringen för ju mer hon tjänar (hon är ju 50+ o butikschef så det har börjat ticka på) destå MINDRE betalar hon i skatt. Helt makalöst!! Och då är det inga stora summor vi snackar om - hon är ju ändå statligt anställt på en liten ort...ändå har det blivit en jädra skillnad i hur mycket mindre hon betalar. Som hon själv brukar säga: "Nu när jag faktiskt KAN betala skatt har jag inget emot att göra det, och då "får" jag inte". 
 
Jag tycker också att toback och alkoholskatten ska höjas rejält. De ska banne mig få betala för sina kommande vårdkostnader själva. Smakar det så kostar det. Det tar emot att säga - men kanske man borde göra så på sötsaker och andra onyttigheter också, som de har i danmark eller vart det nu är. För välfärdssjukdommar kostar pengar!
 
Jag vill att det ska bli svårare att fuska sig till/leva på bidrag, samtidigt som jag tycker att det är jätteviktigt att de som faktiskt behöver bidrag måste kunna få det. svår nöt att knäcka det där. Dock anser jag att en unge är något man bestämmer sig för att skaffa och då får man väl stå för sina konsekvenser. Jag ha också "en dyr hobby" inte fan får jag några bidrag för det inte!
 
Straff
Längre och tuffare straff. Framförallt STRAFF! Har du gjort något olagligt, ja då ska du ställas inför rätta!
Jag tycker att man ska ta tillfället i akt och se till att dra lite mer nytta av de brotslingar vi har. Låt dom göra nått
"skitjobb", givetvis gratis. Även om det bara handlar om att hräva ett hål för att sedan gräva igen det. Varför ska de sitta med bra mat och tv och tjäna pengar när de ska bestraffas?? Näe, tillbaka med "straffarbetet" tycker jag, det måste kännas lite när man gjort fel! Och "straffarbete" i min mening handlar givetvis inte att man ska jobba till döds under tiden någon piskar en! Näe, vanligt hederligt kroppsarbete av den tyngre modellen. Och givetvis utan betalt. Det ska lixom vara "en tjänst till samhället" samtidigt som det ska vara en avskräckande upplevelse.
 
Givetvis ska lagar och regler gälla alla, utan undantag. Det spelar inten roll ven det är som "plankar i kommunaltraffiken" så att säga, det är lika fel för det!
 
Bilar och transportmedel:
Miljön i all ära, visst är det jätteviktigt och vi måste vara rädda om vår värld MEN det får inte ske på bekostnad av vår ladsbygd!! Folk måste fortfarande ha råd att ha bil och kunna ta sig till jobbet där det inte finns så bra kollektivtraffik osv. Däremot anser jag det som extremt onödigt med stora vräkiga stadsbilar som aldrig rullar utanför en storstadsorts gränser. En rejält hög fordonsskatt för de som bor i storstadsområden och faktiskt inte behöver bilen varje dag kanske vore något? 
Mer och bättre fungerande järnvägar så vi kan få bort en del av den tunga traffiken på vägarna och få bort en jävla massa inrikesflyg!!!!! Givetvis måste man tänka på djurlivet runt rälsen - ni kanske har sett den där grejen om de smuchade renarna som cirkulerat på fejjan??
 
Vård och omsorg:
Jag tycker att vi måste lära oss att ta bättre hand om framförallt våra gamla. Vi är ett litet land och vi kan inte rädda hela världen, så är det bara. Hur stort hjärta vi än har och hur mycket vi än vill. Vi måste lägga fokus på de som  byggt upp vårt fina land och det är vår uppgift att förvalta det de skapat på bästa sätt. Inte låta det utnytjas och trampas ner i smutsen. Vi ska vara rädda om det vi har!
 
 Det borde vara förbjudet att tjäna pengar på människors hälsa, jag vill inte att det ska finnas mer "prestige" i var en läkare väljer att jobba än vad det redan gör idag. (det fattar väl jag med att det alltid kommer att vara mer attraktivt att jobba som läkare på ett stort statligt sjukhus i en stor stad än vad det är att, låt oss säga, sitta på pilgården i degerfors o gagga med pensionärer och snoriga tjocka WT-familjer dagarna i ända). Jag vill ändå kunna gå till "vilken läkare som helst" oavsett vem denne har som arbetsgivare och förvänta mig samma kompetens och engagemang. Jag vill dessutom kunna göra mig förstådd på mitt modersspråk och klara av att föra en klar och tydlig dialog med denne i fråga även om jag har ont/är orolig/mår dåligt osv. Helst inte på engelska och helst inte genom att läkaren i fråga sitter med en uppslagsbok och slår upp ord som t.ex ångest. Däremot kan jag känna en stor tacksamhet till dessa läkares engagemang att vilja hjälpa andra. Att gå till ett arbete utan att kunna språket bara för att kunna hjälpa. Men det blir ju tyvärr ingen bra kombination.
 
Det samma tycker jag om skolorna. Det borde vara förbjudet att tjäna pengar på dom och jag vill vara säker på att de som är anställda har den kompetens som krävs. Och framförallt ska de vara LÄMPADE för yrket. De ska vara lämpade för att lära ut och ha ett driv i att få elever att växa i sig själva. Min chef brukar ibland säga att "det är bättre med en "outbildad" lärare med passion och talang för att undervisa och som känner glädje i sitt jobb, än en lärare med utbildning som för länge sedan tappat motivationen och glädjen i att föra vidare sin kunnskap och stärka andra"
 
Energi:
Kärnkraften kanske inte är så jävla farlig trots allt, om man funderar på vad som skulle hända om ryssarna (eller vilka det nu är) stryper all energi som är framställd av kol osv. Det skulle nog bli jävligt kallt i alla hushåll som INTE kan värmas upp utan el. Dessutom är kärnkraften antagligen miljövänligare än kolgrejen också och jag har en känsla av att typ Korea eller Ryssland kommer bomba sönder hela vår planet långt innan kärnavfallet hinner bli ett problem i sig.  
 
Djur och natur:
Skjut de vargar som inte kan "uppföra" sig. Ungefär där sätter väl jag punkt för den diskuddionen iallafall... 
Eller låt åtminstonne djurägarna skjuta dom när de äter upp deras djur! (utan att få längre straff än vad man får för mord/självförsvar/olycka i traffiken). Jag tror faktiskt att det i regel är stadsbor som vill ha de "söta små vargarna"... Inte  är det då fan de som möter en skabbig stor varg när de går sin vanliga morgonrunda med ett spädbarn i vagnen och hunden i kopplet.... i ett tätbebyggt område..... Inte heller är det de som hittar sina renar eller får eller vad det nu är dödade - men inte uppätna - i sina hagar....
Inte heller är det de som har dom rotandes efter matrester under deras altan.... 
 
Främja våra bönder, idag känns det inte som att frågan om ekologiskt eller inte är den största frågan, utan snare frågan om svenskt eller inte. Svenska jordbrukare ska inte tvingas att ge upp!
Sen skulle ju det bästa givetvis vara svenskt OCH ekologiskt. 
 
Håriga armhålor:
Gör vafan du vill, jag måste få tycka att det ser äckligt ut med hår i dom, du måste få tycka att det ser äckligt ut utan hår i dom. Det är väl ändå inget att tjafsa om, eller?? och FYI så odlas det rätt bra även i mina egna under vinterhalvåret, trots att JAG tycker det ser äckligt ut (det är för kallt i duschen för att kontinuerligt kunna lägga någon extratid på sånna petitesser under vinterhalvåret)
 
Och att någon skulle få ett arbete/förtroendeupdrag eller vad det nu må vara för att denne råkar blöda en gång i månaden tycker jag är PRECIS lika illa som att man skulle få det bara för att man har en snopp. Rätt person på rätt plats helt enkelt, sen spelar det ingen roll om det är en hon eller han (för något där emellan finns det faktiskt inte kliniskt sett). 
 
Gå i vilka kläder du vill det spelar väl ingen roll vad du har för genuppsättning?! Däremot föredrar jag att kunna SE åtminstonne en liten glimt av vem du är. Det är väl ändå ett fullt normalt biologiskt beteende, att man vill kunna läsa av varandras ansiktsuttryck?? Jag skulle gissa på att det är precis lika viktigt som att hundar ska få ha kvar sin svans för att kunna göra sig förstådd via sitt kroppsspråk och inte skapa oro hos sina artfränder.
 
Och till sist - Det man inte får prata om:
Vi kan inte hjälpa alla, och alla kan inte flytta hit. För mig handlar det inte om hudfärg eller geografiskt område. Alla vet väl att det är "vi som är vita" som det faktiskt ÄR fel på?? För så är det faktiskt! Det är vi som har fel i våra gener, vi är faktiskt missbildade!! Det är vi som är det svarta fåret så att säga! En gång i tiden såg vi alla mer eller mindre lika dana ut. Brunhyade med bruna ögon. När vi sedan bosatte oss på mindre soliga ställen blev det för svårt för oss att omvandla vårt kolesterol i huden till vitamin D med hjälp av solens strålar när vi hade samtidigt hade så mycket skyddande piggment. Någon krake drog på sig en mutation i en gen och blev "vit" (snacka om att denne bör ha känt sig utstött). Evolutionen kände att detta var gynnsamt för befolkningens överlevnad och välmående och förde arvet vidare. Och så var det med den saken!!
 
Om det nu är nödvändigt att försöka hjälpa alla andra, så se till att hjälpa de länder som har det svårt på hemmaplan. Hjälp dom att hitta bra värderingar, lagar och regler som håller för den tid vi faktiskt lever i, inte något som var på tapeten för flera hundra år sedan. Fast det kanske inte ska göras med bomber och hot a´la USA metoden.... 
 
Vi kan inte heller skämmas för vårt land och vår historia eller det jobb våra förfäder lagt ner på vår välfärd. Jag tänker lite som så att "smakar det så kostar det". Ska man ha ett bra land att bo i så får man kämpa lite för det och det är inte gjort i en handvändning. De länder som har väntat i flera hundra år med sin sociala utveckling tycker jag får skylla sig lite själva om de blir avundsjuka när de ser hur "bra" andra länder har det. 
Detta är vad jag inbillar mig iallafall. Även om mycket av det som gjort sverige till sveige skett genom krig och andra oärligheter några hundra år tillbaka i tiden. Men "det var då det". Vi kan int tänka tillbaka på det och varken skämmas eller tänka att "det var bättre förr". Jag vill gärna tro att vi kommit lite längre än så idag. Jag vill inte uppmana länder till att göra som sverige en gång gjorde för att nå välfärd. Dubbelmoral?? Njae, kanske. Som sagt, jag vill gärna tro att människan lärt sig av sina misstag och inser att man inte ska göra så längre. Det finns ju faktiskt andra vägar till välfärd än krig och girigheter. Världen måste blicka frammåt och hitta mer realsitiska och humanistiska lösningar än krig, för jag är helt övertygad om att ett nytt världskrig skulle leda till allas våran förintelse. 
 
 
Och på nationaldagen kommer jag fira mitt land. Jag kommer att fira för att jag älskar att bo just här, för att vi har en av de finaste naturerna på  jorden, för att jag känner mig (relativt) trygg med vårt skyddsnät och för att jag helt enkelt är född här. Inte av någon annan anledning. 
 
 
Så, vad ska man rösta på egentligen?
Både nu och i höst... 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 


Kommentarer
Malla

Amen Lina!! :)

Svar: AamEn. JAG borde regera enväldigt över kungariket :P
Lina Karlstad

2014-05-18 @ 00:20:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0