Oförskämt fin

Min lilla häst har varit oförskämt fin att rida den sista tiden! När jag verkligen fokuserar på MIG och låter henne jobba på "ostört" funkar det mesta! Vilket gör mig så otroligt arg på mig själv! VARFÖR kan jag inte alltid ge henne den tid o guidning hon behöver för att komma igång?! Varför ska jag sitta där och förstöra,  försvåra och göra illa?? Blir så trött på mig själv när jag inte vågar följa mitt uplägg och mina tankegångar när andra tittar på! 
 
ETT
Renodla hjälper och SKIT I VART HÄSTEN HAR HUVUDET!!!!!
Hon ska skutta fram för skänkeln och ta förhållningar. Det är BAKBENEN som ska reagera på både gas och broms! Men framförallt ska hon VÄNTA vid eftergift. Halt o sen FULL eftergift så det blir HELT fritt från tryck i munnen. 
En miljon övergångar. 
FULL eftergift under rörelse ska också fungera utan förändring i tempot. 
Även sidförande hjälper: RAK häst och hon ska dansa undan för SKÄNKELN. INGET JOXANDE I MUNNEN!!!!!! 
 
TVÅ
Tempoväxlingar. SKIT I HUVUDET! !!! 
"Trava på stället" ofta (givetvis utan krav på samling) för att få igång bakbeben och bukmuskler. öka/minska/öka/minska/öka/minska.......
VÅGA RIDA I ETT KRAFTIGT UNDERTEMPO emellanåt för att få hästen att själv jobba på samt att vänta på nästa signal. Det samma gäller i galopp, ofta med full eftergift några steg. Rid på frammåt när hästen är uppvärmd.
 
TRE
Vändande hjälper. Rid hästen RAK även på böjda spår! Hitta kontakt på yttertygeln och en vändande ytterskänkel. GE FAN I INNERTYGELN! 
Tempoväxlingar o övergångar.
 
FYRA
Lätta på innertygeln o forma runt innerskänkeln.
 
 
vola! Dröjer inte långt in i steg ett eller två förns hästen jobbar "på tygeln". 
 
Varför ska man sitta o "rycka o slita", klämma o dra när man får BÄTTRE resultat av att låta hästen komma tillarbetsro? Att låta hästen söka efter kontakt/stöd? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0