Intalar mig själv att jag inte är en djurplågare ;)

 
 
Nu mera består eftermiddagsmaten av halm, lite lucernhack och "morotspengar" istället för hö då min häst vägrar sluta svälla/börja minska i omfång!!
 
Visst gör det lite ont i hjärtat, men det är minst lika illa att hon är överviktig. Dessutom finns det, om än väldigt lite, gräs att pilla med i hagen hela dagarna än så länge, så tuggtiden täcks gott och väl.. Det kan inte vara många kilo gräs hon får i sig på en dag, men det gör sitt till om man säger så.... även fast hon nu rids ett lätt pass varje dag.
Egentligen skulle hon nog klara sig utan det fodret utan att komplettera med halm, men det känns bra att erbjuda henne nått att tugga på iallafall - då får hon ju skylla sig själv om hon väljer att inte äta!
 
Så, nu mera äter min häst följande:
 
Morgon 2 kg hösilage
Lunch 2.5kg hösilage
Insläpp ½kg morötter, ½kg lusern och 1 kg halm, osm hon för visso inte rör.... 
Kväll 3.5kg hösilage, 200g betfor, ½dl mineraler och 1dl foderjäst.
 
Hösilaget är ganska blött, jag gissar på runt 60-65% i ts så hon får hon i sig ca 5kg ts om dagen nu... + halmen då om det behagar damen att smaka på den! Jag hoppas att det ger resultat framöver. 
Dock vill jag inte att hon tappar i muskler, därför får hon lite lucern och 1dl fodejäst.
 
Gissningsvis är vårt hö relativt energirikt (eftersom de lättfödda hästarna är konstant feta oavsett motionsnivå), men proteinvärdena är antagligen något låga. De svårfödda hästarna måste ha proteintilskott i maten för att hålla hull. 
En extremt generell beräkning (har ju inga faktiska värden att gå på) tyder på att hennes proteinbehov antagligen inte täcks riktigt av det hon äter idag. Men så petar hon ju som sagt i sig lite gräs i hagen också. 
 
 
Jisses, på jobbet äter ett av fölstona 
Morgon: 8kg hö, 1kg lucernpellets, ½kg "kraft muskel" 2 pumptryck olja
Lunch 4kg hö
Insläpp 4kg hö, 1kg lucernpellets, ½kg "kraft muskel" 2 pumptryck olja
Kväll 8kg hö, 1kg lucernpellets, ½kg "kraft muskel" 2 pumptryck olja
 + gräs i hagen dagtid och ändå lägger hon inte på sig i hull. Tänk vad olika det kan va på "gener" och arbete!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0