Utvärdering

Upplägget funkade prima! 
Dock vet jag ju faktiskt inte om det hade med det lugnande att göra eller om det berodde på att tanden som VAR inflammerad har varit borta sedan en vecka och vävnaden där hade lugnat ner sig. 
Jag hade även boostat upp med en ipren och 2 alvedon som extrahjälp. Ipren har jag knaprat flitigt den senaste veckan, inte för att det gjort ont utan för att det är antiinflammatoriskt. Vid inflammation bildas ju prostaglandiner som även dom bidrar till en ökad sensitisering av nerverna. Inflamationen sänker alltså inte bara pH't i vävnaden (vilket ju försvårar för bedövningsmedlet att verka korrekt).
 
De vanligaste misslyckandena vid bedövning av underkäken verkar vara:
* Annorlunda anatomi - nerverna går helt enkelt på lite olika ställen, samt kan ha olika förgreningar. Det är inte ovanligt att det varierar ganska kraftigt från individ till individ.
* Påågående inflammation
* Ångest/oro som skapar stress och ökad känslighet.
 
I alla fall var det det mesigaste preparatet ever! Kände INGEN skillnad, förutom en svag salongsberusning. Fast det är klart - det ska ju främst vara ångest och orosdämpande och känner man varken ångest eller oro så kanske det inte blir så stor skillnad!
 
Efter ca 20-30 min började man känna sig lite småfull. Lite yr sådär när man skulle böja sig ner o ta på sig skorna osv. Lätt i huvudet. Sen blev jag lite mer "pratglad" eller vad man ska säga. Jag drar mig ju ofta för att fråga saker, men idag såg jag till att fråga vad de gjorde och varför osv. Jag tycker ju sånt där är sjukt faschinerande, vilka preparat de använder o varför, vilka metoder osv. Sånt drar jag mig lite för att fråga i vanliga fall, vill ju inte störa osv. Så de berättade allt de gjorde idag. Det hjälper verkligen mig att släppa lite på kontrollbehovet i allafall, när jag VET vad de gör! Sen är ju allt som har med medicin att göra sjukt spännande! 
 
Hålet i tanden i underkäken (som det INTE gick att borra i sist) lagades och sen var det en tand i överkäken också som skulle lagas. Den bedövningen satte sig upp till underkanten av vänsterögat så det gick inte att blinka. Fick be om ett plåster så jag kunde tejpa igen det istället ;)
 
Undersökningen var över på ca 40 min idag, istället för 90 minuter som sist. Jag var salongsberusad i ca 2 timmar totalt. Nu - närmre tre timmar efter känner jag mig som vanligt igen. 
 
Jag HADE alltså kunnat jobba idag utan problem, men det visste jag ju inte innan..... och så ska man helst inte köra bil inom 12 timmar.
 
 
This was my kind of boose - synd bara att det är narkotikaklassat... 
Gissningsvis har jag ju en enzymdefekt som gör att min kropp inte kan bryta ner alkohol - därav de ständiga förgiftningssymptomen som uppstår varje gång jag försöker mig på ett glas vin eller liknande. 
Eftersom dessa bensodiasepiner har ungefär samma målreceptor ger de ju ungefär sammma effekt, men utan mina förgiftningssymptom som alkoholen bidrar till!
 
 
Näata besök som går av stapeln i slutet på nästa månad kommer bli början på en rotfyllning. Denna tanden har värkt ett bra tag, så den är garanterat inflammerad. Dock är den i överkäken som är mycket lättare att bedöva. Pros and cons hela tiden!!! Jag valde ändå att ta lugnande innan efter som det var väldigt smidigt, samt gardera med ipren + alvedon även då. Då BORDE det gå vägen med den också!
 
 
Nu ska jag slappa ett par timmar med lite akvariepyssel osv. Käka lite. Hoppas på att man INTE blir "bakfull" och sedan åka o rida ikväll! Var på instruktörstrännig igår och inspirationen flödar.
 
Imorn blir det jobb igen - lurviga ponnys står på schemat. De ska få bli lite sportigare ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0