Keep her happy

Veckans ridning har gått ut på att hålla Feelia glad och motiverad. Hon blir som sagt lätt lite "höstdeprimerad" så här års. Jag misstänker att det har med de där förbannade älgflugorna att göra eftersom vi faktikt inte vågar oss ut annat än til ridhuset under den perioden. Och så ÄR jag dålig på att variera mig i ridningen.
 
Veckans som gått har jag och skrutt spenderat på följande sätt:
Måndag: Red ett lätt pass i paddocken. Började med skänkelvikning "mot staketet" på långsidorna - nyttig och passande gympa för henne! Sedan blev det många övergångar mellan skritt och trav. Av någon anledning tycker hon det är jättelatcho att få byta galopp så det brukar hon få latcha runt o göra när jag vill få fram mer bjudning. Orena, höga, klumpiga, ibland bara fram och ibland inte alls. Men ibland blir de "fina". Vi ska alsrig göra några bytesserier i framtiden ändå så det spelar inen roll!
Glad häst får man iallafall - bjöd till och med på en brall *iiiih*
 
Tisdag: En liten uteritt i alla gångarter - Pigg pigg pigg men cool!
 
Onsdag: Travbommar i paddocken på böjt spår. Fokus på ställning/böjning och på att höger bak skulle trampa på. Luft och tryck i steget istället för att rusa över. Det gjorde hon faktiskt jättebra!
 
Torsdag: Vila
 
Fredag: Igår plockade vi fram en tunna och 2 flaskor. Hon var pigg och frammåt på uppvärmningen men mjuk och fin. Hon kändes vääldigt lugn när vi red ner för att plocka första flaskan från tunnan, tänkte att det kanske var så länge sedan så hon kanske hade glömt - men icke! I samma ögonblick som jag vänt runt och lutar mig ut för att ta flaskan så skjuuuuuuuter hon iväg!! Lillskruttan kom tydligen i håg hur det ska göras trots allt, en var karusellen igång ;) Passade på att jobba henne en del i galoppen när hon ändå hade så mycket motor, vilket tydligen var väldigt jobbigt!
 
Lördag: 1,5 timmes uteritt i strålande sol! Mycket skritt,  men vi hann med 2 galopper på en fin grusväg och en liten galopp över en fin liten äng med ett dike att hoppa över - till Feelias lycka!
 
Imorgon får vi se vad vi hittar på, troligtsvis vila helt eller skritta med barbacka bort till ridhuset.
   


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0