Baka bajs?

 
Ja, man kan ju nästan tro att man står och spritsar bajs, men så är faktiskt inte fallet. jag har bakat eget hästgodis, som både är nyttigt i sig OCH som kompletterar foderstaten *nöööörd* ;) vi saknar protein, och fosfor i vårt hö, så det passar ju utmärkt med godis baserat på potatisprotein och vetekli ;) Nypon för att få lite god smak och linfrö som lite extra bindemedel.
 
 
I min allra första smet hade jag lika delar av alla ingredienserna + olja, men delen inte alls bra, framförallt inte med oljan. 
 
I min lyckade testsmet hade jag istället:
1/2dl potatisprotein
1dl linfrö
1dl vetekli
1dl nyponpulver
3dl kokande vatten
Blandas ihop och spritsas ut på bakplåt. Gräddas i ugnen på ca 180grader i ca 45 min eller tills de blir torra ända in i mitten. Gäller att komma ihåg o vända på korvarna ibland ;) Sedan är det bara att låta dom svalna och bryta till i önskad storlek.
Eftersom godisarna fick godkänt av fyrbentingarna gjorde jag dubbel sats idag. Nårgra blev dock lite mjuka i mitten så ena påsen får åka in i frysen så de inte blir dåliga. 
 
 
Idag har dessutom jag och flygande köttbullen varit på hoppträning, mer om det en annan gång!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0